Het eerste gastronomische abonnement in België: “Breken met de clichés in de horeca”
- François Remy
- 3 dagen geleden
- 4 minuten om te lezen
De Naamse fastfoodzaak Demain à Main biedt zijn klanten de mogelijkheid om een abonnement te nemen, zoals ze ook doen bij een streamingdienst of in de fitness. Het is een nieuw concept op de Belgische markt en over het algemeen nog zeldzaam in het eerder gastronomische segment.

“Het abonnement is een manier om stabielere inkomsten te genereren”, verduidelijkt Guillaume Gerdsorff vrij pragmatisch. “Het geeft ons cashflow vanaf het begin van de maand en een beter overzicht om ons te organiseren.” De jonge chef en ondernemer kreeg, als telg uit een bekende hotel- en restaurantfamilie, de horeca met de paplepel binnen en leerde het vak bij enkele van de grote namen. Nu geeft hij zijn klanten de kans om een abonnement te nemen op zijn ‘gastronomische fastfood’ Demain à Main.
Een tijdelijke actie biedt de eerste 1.000 abonnees voor minder dan 30 euro per maand twee bezoekjes aan het etablissement aan de oevers van de Samber, tegenover de Citadelle, waar ze dan kunnen genieten van een gerecht en een drankje naar keuze.
De compromisloze keuken van deze chef, die een Bib Gourmand kreeg voor zijn vorige bistronomische avontuur (Kookin, 2019), schuwt de heilige huisjes van de fastfood niet en serveert bijvoorbeeld eigen versies van brasserieklassiekers en vooral zijn befaamde pasta die met de hand wordt gemaakt in de werkplaats waar de klanten aan de tafels op uitkijken.
En Guillaume Gersdorff wil nog meer nog innoveren met dit concept van betalende klantentrouw, dat duidelijk nog een unicum is op de Belgische markt. “Ik wilde breken met de clichés van de traditionele horeca en iets nieuws aanbieden. Daar hou ik van”, geeft hij spontaan toe.
Er bestaan al wel formules rond de kunst van het goede tafelen in België, zoals de Restopass, die eerder de betere gastronomische restaurants in zijn pakket heeft zitten. Daarbij gaat het echter om kortingssystemen of speciale aanbiedingen en geen echte ‘netflixisering’ van de culinaire ervaring zoals Demain à Main die aanbiedt.
Tot op vandaag blijft het model van directe abonnementen op deze schaal nog relatief zeldzaam. De meeste initiatieven richten zich op een bepaald product, Koffie bijvoorbeeld, of draaien om kortingen, pakketten, all-in of andere all-you-can-eatformules. Veel grote bedrijven, ook buiten de foodservice, richten community’s op en belonen hun leden met speciale evenementen of financiële voordelen in en rond de restaurantsector. Zoals het programma ‘Infinite Dining Series’ van betaalgigant Visa.
Toch vinden consumenten het een aanlokkelijk idee, volgens het laatste sectorrapport van de National Restaurant Association. Bij de volwassenen uit Gen Z (81%), de millennials (79%) en hun oudere generatiegenoten (71%) zegt een meerderheid dat ze zich wellicht wel zouden abonneren op dit soort van maaltijdplan.
Innovatieve en levendige gastronomie
Onwillekeurig denken we hier terug aan de woorden van Daniel Baven, CEO van Noahs, de Deense start-up die ervan droomt om de Spotify of Food te worden: “Streaming in de restauratie is onvermijdelijk”. Symbolisch gezien krijgt deze technofuturistische visie met het commerciële concept van Demain à Main al een beetje vorm. Het is onvermijdelijk dat culinaire ervaringen in toenemende mate geconnecteerd en platformgebonden zullen worden.
De hele configuratie verloopt online, van inschrijving tot annulering. Bij aankomst in het restaurant, met continu geopende keuken, loggen klanten in via hun account, plaatsen hun bestelling met behulp van een QR-code (blijkbaar geleverd door het Luxemburgse platform Iziii en niet via OrderBilly, de Belgische koning van het mobiel bestellen) en genieten vervolgens van het moment.
Achter dit vereenvoudigde klanttraject zit een duidelijke ambitie: lekker eten vlotter laten verlopen, op een nieuwe manier bij de restaurantbezoekers loyaliteit opbouwen en de horeca-activiteit winstgevender maken.
Veeleer dan een gedigitaliseerde eetervaring test Guillaume Gersdorff een bedrijfsmodel uit, in een sector die onder druk staat van inflatie, personeelstekort en wispelturig consumentengedrag … De seriële restaurateur zet in op flexibiliteit en innovatie door de ongeschreven regels van de digitale platforms naar zijn hand te zetten: directe relatie met de klant, engagement tegenover de community ...
De Naamse chef-kok laat verstaan dat het zijn obsessie blijft om een genereuze, ambachtelijke gastronomie aan te bieden die niet gehinderd is door de traditionele beperkingen. We herinneren eraan dat hij zijn experimenten leidt vanuit zijn culinaire laboratorium, La Rue de Demain, bij de kenners inmiddels een vaste waarde, in een van de drukste straten van de stad.
Daar bundelt hij vier etablissementen die zijn hybride concepten realiseren: Ta Mère la Gaufre, waar in de werkplaats, van zoet tot hartig, alles zelf gemaakt wordt; Good Guy Smash, het afhaal- en afleverpunt van smashburgers voor adolescenten; en Le Tailleur de Pâtes, tegelijk keuken én school, waar hij zijn in Bologna opgedane kennis inzet en doorgeeft.
Een model waar exploratie primeert op exploitatie
Af te wachten valt of dit eerste model van culinair abonnement tot de vaste consumptiegewoonten gaat behoren, of dat het een prototype zal blijven van een handig antwoord in een tijdperk dat op zoek is naar nieuwe economische bakens.
Hoewel het abonnement van Demain à Main de moeite van het onderzoeken waard is en de horeca een welkome stabiliteit van zijn cashflow belooft, lijkt deze voordelige formule (29,90 euro voor twee maaltijden) op het eerste gezicht een niche te blijven: verleidelijk maar wellicht beperkt tot een stedelijk cliënteel op zoek naar originele comfortformules.
Zal de onderneming rendabel blijven, gelet op de wisselvallige kosten van grondstoffen en personeel, en zal ze de exclusiviteit en creativiteit kunnen bieden die klanten van de haute cuisine verwachten?
Zal deze ‘platformisering’ van de gastronomie, die populair is bij de nieuwe generaties, een uniek en duurzaam concurrentievoordeel bieden of riskeert het abonnementsmodel aan banalisering ten prooi te vallen? Wat het onverenigbaar zou maken met een bijzondere culinaire ervaring.
Demain zal het ons leren...