top of page

27% van de Belgische horecabedrijven werkt met verlies

Bijgewerkt op: 8 mei

De Belgische horecasector bevindt zich op een economische spitsroede. Volgens een gezamenlijke analyse van Gondola Foodservice en Graydon CreditSafe genereerden de Belgische horecazaken in 2023 een gezamenlijke omzet van 9,35 miljard euro, maar met een toegevoegde waarde van slechts 525 miljoen euro, wat neerkomt op een operationele winstgevendheid van 5.3 %. Dat is aanzienlijk minder dan de 7 % tot 22 % die McKinsey wereldwijd vaststelde.

Nog verontrustender is dat bijna 27 % van de Belgische bedrijven een negatieve cashflow heeft. Dat betekent dat meer dan een kwart van de sector met verlies werkt. Deze structurele kwetsbaarheid maakt de hele horecaketen bijzonder gevoelig voor schokken, of die nu van gezondheids-, economische of inflatoire aard zijn.

Een structureel model onder druk


De beperkte winstgevendheid van de sector is grotendeels te verklaren door een structurele factor: de loonkosten in België. Volgens gegevens van Eurostat zijn de personeelskosten er 10 % hoger dan in Frankrijk en 6 % hoger dan in Nederland. Gondola Foodservice schat dit verschil voor de horecasector zelfs op 20 %, rekening houdend met verschillen in regelgeving, flexibiliteit en premies.


Deze loondruk beperkt de marges van de exploitanten sterk. Jérôme Vandermeulen, CEO van Manhattan's Burger, illustreert de situatie in een interview met L'Echo: “Bij ons kost het personeel in Belgische restaurants 20 % meer dan in Frankrijk. We moeten dus veel verkopen om rendabel te blijven, of onze prijzen verhogen... met het risico dat we klanten verliezen.”


Dit dilemma illustreert hoe moeilijk het voor de sector is om schokken op te vangen of te investeren in zijn ontwikkeling. In een context van stijgende kosten (grondstoffen, energie, huur) kan de kleinste schommeling in de vraag of de marktomstandigheden volstaan om een deel van de spelers in de insolventie te storten.


Deze exclusieve studie van Gondola Foodservice, de eerste in zijn soort die de marges en kwetsbaarheden van de sector in cijfers uitdrukt, kan als basis dienen voor een bredere reflectie over het economische en regelgevende kader waarin de Belgische horecabedrijven evolueren.


Deze vaststelling maakt deel uit van een bredere analyse die te vinden is in het whitepaper van Gondola Foodservice, dat eind mei exclusief voor onze leden beschikbaar zal zijn. ➡️ Neem contact op met Amaury Marescaux om het te ontvangen. Het thema zal ook worden geanalyseerd tijdens de Gondola Day op 22 mei 2025.

bottom of page