Jacht op kip door concurrentie maakt de weg vrij voor Burger King
- Gondola Foodservice

- 6 uur geleden
- 2 minuten om te lezen
De zelfverklaarde koning van de burger kiest voor een gedurfde tegendraadse strategie en focust met innovatie opnieuw op zijn historische kernproduct.

Nation's Restaurant News (NRN) analyseert de tegendraadse strategie van Burger King als volgt:
De trend: De categorie kip in de fastfoodsector was dit jaar de enige die een stijging in voedseluitgaven zag bij alle inkomensgroepen (volgens Consumer Edge). Dit verklaart wellicht waarom McDonald's en Wendy's hun aanbod rondom gevogelte hebben geïntensiveerd.
De tegenbeweging: Burger King verlegt de focus juist weer naar zijn hamburgers, met name via het creatieve suggestieplatform 'Whopper by You' (gelanceerd in juli). Dit initiatief leverde al de Barbecue Brisket Whopper en de Crispy Onion Whopper op.
De eerste resultaten: Deze zijn "solide", aldus Josh Kobza, CEO van moederbedrijf Restaurant Brands International (RBI). Hij benadrukte dat het initiatief het bereik onder vrouwen en Generatie Z heeft vergroot. Het lot van de beroemde burger in handen van de klant leggen zorgde voor een "fenomenale" reactie, voegde CMO Joel Yashinsky toe. De prestatie-indicatoren suggereren dat Burger King dit platform verder zal uitbreiden.
Het vervolg: De keten zet niet alleen in op de Whopper; men wil ook de Double Cheeseburger onder de loep nemen. Tegelijkertijd wordt de categorie kip niet verlaten: hiervoor worden offensieven voorbereid voor 2026.
De kansen: Er liggen naar verluidt tal van kansen, zoals bij snacks, desserts (de Cini Minis keerden in augustus na dertien jaar afwezigheid terug in de VS), dranken (eveneens een groeimotor in de industrie; er lopen al tests en er worden nieuwtjes verwacht rond shakes en koffie) en de 'voordeelmenu's' (duo's voor $5 en trio's voor $7 die dit jaar werden geïntroduceerd, terwijl de duurdere 'Whopper by You'-opties de marges compenseren).




