Wat kunnen we uit de recente fusies en overnames afleiden voor onze voeding van morgen?
- Gondola Foodservice
- 15 jul
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 21 okt
De sector beweegt in de richting van 'better-for-you’, met grote deals zoals PepsiCo's overname van Poppi, die een sterke honger laat zien naar gezonde, functionele producten.

Ondanks Trump, zijn invoerrechten en andere geopolitieke onzekerheden, is 2025 in de voedingssector al een jaar van fusies en overnames (M&A) voor vele miljarden dollars. Goed voorbeeld is PepsiCo, dat 1,95 miljard dollar betaalde voor het prebiotische frisdrankmerk Poppi (VNGR Beverage). Dit betekent een ommezwaai voor de voedingsgigant in de richting van de 'gezonde darmflora'.
Pionier in functionele dranken Celsius nam dan weer Alani Nutrition over, dat bekend is van zijn energiedrankjes voor vrouwen. Die stap, goed voor 1,8 miljard dollar, illustreert ook de positionering van de sector in de categorie van de wellnessproducten.
Flower Foods, de op één na grootste producent van bakkerijproducten in de Verenigde Staten, heeft ook een van de grootste overnames in zijn honderdjarige bestaan afgerond. Het betaalde 795 miljoen dollar voor Simple Mills, de jonge marktleider in het segment van gezonde koekjes en gebak.
In het eerste kwartaal rondde de Deense brouwerijgroep Carlsberg de overname af van de Britse drankenfabrikant Britvic, voor ongeveer 3,9 miljard euro. Daarmee voegt het een brede waaier aan niet-alcoholische merken toe, van de Teisseire-siropen tot het bottelen van Pepsico-producten voor de Britse markt.
De fusies en overnames in de voedings- en drankensector bleven vooral afkomstig van strategische kopers, waaronder bedrijven die grotendeels in handen zijn van private equity-investeerders. Volgens investeringsbank Kroll waren de strategische transacties goed voor 76% van het totale volume.
Nieuwe consumptiegewoonten vatten én mee vormgeven
De fusies en overnames lijken te zijn ingegeven door een logica van integratie en industriële synergie. Behalve hun concurrentiepositie versterken, krijgen de overnemers langs die weg ook toegang tot nieuwe technologieën en nieuwe marktsegmenten. Uit de dynamiek kan blijken dat de consolidatie nog zal doorgaan, mogelijk met versnelde innovaties tot gevolg.
Bovendien zijn de voedingsgiganten niet langer tevreden met hun traditionele assortimenten. Uit hun diversificatiestrategie blijkt de wens om hun aanbod uit te breiden voorbij hun traditionele categorieën, om nieuw marktaandeel te veroveren en in te spelen op de veranderende voorkeuren van de consument.
Met andere woorden, het voedsel van morgen zou kunnen bestaan uit gepersonaliseerdere producten, gesegmenteerd volgens levensstijl en gezondheidsstreven. We kunnen wellicht een verschuiving verwachten naar voedzamere versies, zelfs van het meest uitgesproken comfort food, door een lager suiker- en vetgehalte en het gebruik van nuttige ingrediënten.




