top of page

Deze 5 trends worden in 2026 slachtoffer van hun eigen succes

De alomtegenwoordige matcha, koolhydraatarme diëten, CBD-producten, virale lekkernijen en merksamenwerkingen zullen consumenten volgend jaar minder weten te boeien. Een toelichting.

© FRe
© FRe

FoodNavigator Europe voorziet dat enkele grote food & beverage-trends die 2025 domineerden, volgend jaar al uit de gratie zullen raken.


De plotselinge populariteitsdaling van matcha: Het overaanbod zorgt voor een daling in kwaliteit en prestige. Daarnaast zal het enthousiasme ongetwijfeld minder groot zijn dan dit jaar, al is het maar op het vlak van marketing en buzz.


Minder trek in koolhydraatarme diëten: Consumenten kiezen vaker voor een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon. Ze stappen af van methodes met strikte regels en focussen minder op het maximaliseren van specifieke nutriënten en ingrediënten.


Virale lekkernijen: Hoewel de 'Dubai-reep' zo populair werd dat er wereldwijde tekorten aan pistachenoten ontstonden, is het lastig om deze verkoopcijfers op de lange termijn vast te houden. Dit botst met het dominante consumptiepatroon: eenmalig proeven voor een foto op social media en vervolgens weer door naar de volgende trend.


Recepten met CBD: Regelgevende obstakels en compliance-kwesties vertragen elke poging tot opschaling. Daarbij komt nog dat de daadwerkelijke gezondheidsvoordelen onzeker blijven.


Merksamenwerkingen: Vooral de collabs tussen food- en non-foodmerken lopen risico. Er dreigt verzadiging bij de consument als de samenwerking onlogisch aanvoelt, wat wijst op een verwachte daling in consumentenbetrokkenheid.


bottom of page