“Foodservice moet zichzelf heruitvinden”
- François Remy

- 14 okt
- 2 minuten om te lezen
GFS Congres 2025 - Amper zes maanden na de lancering hield Gondola Foodservice al een eerste congres, waarop het expertisecentrum zijn technologische prototype onthulde. Het bleef daarmee ver van het gebruikelijke feestgedruis, maar bood een platform voor grote ambities: inzetten op data, samenwerking en collectieve intelligentie om in de foodsector de buitenshuisconsumptie compleet te hertekenen.

Een hoogtepunt. Luisteren, delen en demonstreren! Op zijn eerste congres gaf Gondola Foodservice (GFS) een voorproefje van ‘The Cube’, het prototype van zijn softwareplatform dat ontworpen is om de toegang tot gegevens te transformeren en het gat in de marktinformatie op te vullen waar de sector momenteel mee kampt.
Door exploitanten en distributeurs, fabrikanten en experts samen te brengen, legt het GFS-expertisecentrum de basis voor een collaboratief ecosysteem. “De foodservice moet niet professioneler worden, maar gewoon anders”, zegt Amaury Marescaux, medeoprichter en CEO van Gondola Foodservice. “Onze sector barst van professioneel talent dat toegang nodig heeft tot betrouwbare, gedetailleerde en bruikbare gegevens die worden gedeeld in een geest van menselijke verbondenheid. ”
Het evenement zet zes maanden van GFS-activiteit in de verf en de oprichting van een netwerk van gebruikers en bijdragers en de start van de operationele exploitatie ervan. Voorzichtige maar vastberaden groei. "We hebben het bescheiden gevierd, in het besef dat de weg die voor ons ligt bezaaid zal zijn met valkuilen, maar in de overtuiging dat we er samen wel komen. De beweging is nog maar net begonnen”, zegt de CEO van GFS.
Na afloop van deze symbolische dag deelt Amaury Marescaux enkele van de lessen die hij uit de presentaties heeft geleerd, variërend van heldere observaties tot zwakke signalen en onderliggende structurele trends:
Execution eats strategy for breakfast
“Annick van Overstraeten gaf een heuse masterclass in gedisciplineerde transformatie: van een keten in moeilijkheden naar een gereanimeerd, asset-light merk, ondersteund door franchising en operationele controle. We moeten weten en durven stoppen met wat niet werkt, consistent zijn in onze branding en in al onze verkooppunten, ondernemers responsabiliseren en onze plaats innemen in de steden van morgen. ”
A winner is a loser who never gives up
"John-John Dohmen liet zien dat duurzaam succes berust op een gemeenschappelijk doel, vertrouwen en empowerment. Teams moeten evolueren: van een groep briljante individuen naar een briljant team. ”
The Cube is only as strong as its contributors
“De sector van de buitenshuisrestauratie hunkert naar betrouwbare, kwantitatieve gegevens.
De basis is gelegd door GFS en Sparkers en via de Foodservice Cube: een gedeeld model dat gegevens integreert van groothandelaren, technologiebedrijven, operators en fabrikanten. ”
Wie neemt wie over?
“De Belgische groothandelsmarkt staat op wankele grond: 38% overleeft zelfs geen kleine schok. De komende jaren zullen gekenmerkt worden door consolidatie, technologische versnelling en culturele integratie. Er zullen er zijn die de krachten bundelen, andere zullen het overnamepad opgaan ... en sommigen zullen verdwijnen. ”




