top of page

“The Cube”, het dataplatform dat alle facetten van de foodservice onthult

GFS CONGRESS 2025 - Tussen overvloed en gelijktijdig gebrek: het is het paradox van de data. Informatie is alomtegenwoordig, maar weinig spelers beschikken over een globaal overzicht. Om de sector die strategische visie te bieden die essentieel is voor zijn groei, bouwt Gondola Foodservice The Cube.

The GFS Cube concept art (originele foto).
The GFS Cube concept art (originele foto).

It’s the data, stupid ! Martine Rooselaers, voorheen SVP Nielsen, nu Gondola Food Service board member, en Gilles Collet, CEO Sparkers, toelichting bij de taak die Gondola Foodservice zichzelf bij de oprichting gaf: betrouwbare data verzamelen (en verspreiden) over de foodservicesector in België.


Met een geschatte omzet van 15 miljard euro is het voor de sector van Out-Of Home Food & Beverages wraakroepend dat te veel mensen in het duister tasten als het gaat om gedetailleerde cijfers. Bovendien verandert de sector stevig, wat de nood aan data dringender en dwingender maakt. Iedereen heeft data, zegt Martine Rooselaers.


Maar iedereen ziet enkel zijn stukje van het landschap. Wie heeft het overzicht? Hoe groot is de drankenmarkt in tankstations? Welk soort winkels groeit het snelst? Wat is het aandeel van softdrinks in food delivery?


Op dit soort vragen wil Gondola Foodservice met de hulp van Sparkers een antwoord geven. Dat antwoord zit vervat in The Cube. Data komen van producenten, grossiers, operatoren en ook overheden en instellingen. Samen meer dan 40 bronnen – and counting.


Deze eerste versie van The Cube is nog niet volledig, maar geeft al indicaties. Het techplatform van Sparkers werd eerder gebruikt voor andere complexe markten, zoals videogames en travel retail.


Concreet gaat het om datacollectie, harmonisering, verrijking, toepassing van business rules, data governance en uiteindelijk insights & reporting. The Cube kan dus een golf van inzichten en oefeningen in efficiëntie door de foodservice jagen.



ree

bottom of page