Storm op komst in de markt: tussen faillissementen en een golf van overnames
- Wim De Mont
- 2 dagen geleden
- 2 minuten om te lezen
CONGRÈS GFS 2025 – Consolidatie in het verschiet. Tal van kleine spelers zullen verdwijnen, meegesleurd door fragiele balansen en beperkte schokbestendigheid. De conjunctuur wakkert echter de appetijt aan van nationale giganten en buitenlandse fondsen, die de kansen zullen grijpen om hun positie te versterken.

We staan voor stormachtige tijden, waarschuwt Eric Van Den Broele, Director Research and Development bij GraydonCreditsafe. Hij gaf de aftrap van een afsluitend panelgesprek met ook nog Olivier Dallemagne, Managing Director Ceges, Veerle Carlier, Cördinator Horeca bij Colruyt Group en Olivier Willems, CEO & partner Corporate Finance bij Bakertilly.
Er zijn en komen veel faillissementen bij groothandels, zegt Van Den Broele. Slechts enkele groothandels zijn (heel) groot en tal van spelers hebben een negatieve cashflow of een negatief eigen vermogen. De schokbestendigheid is er kleiner dan in andere sectoren.
Bij Solucious verdelen ze hun doelgroep in twee: Health & Public met een mooi marktaandeel en Horeca met een beperkt marktaandeel, doordat de markt zo versnipperd is, zegt Veerle Carlier. Olivier Dallemagne ziet veel kleine spelers verdwijnen, omdat de markt sterk evolueert en nieuwe uitdagingen te trotseren heeft.
De trigger, naast de financieel precaire toestand, is ook de mogelijkheid tot schaalvoordelen op het vlak van kosten, verkoop en logistiek, zegt Olivier Willems. Hij ziet voldoende ruimte voor niches en wijst erop dat een overname niet vanaf dag 1 werkt: een integratie gebeurt stap per stap, het is niet zo dat de overnemer niets moet veranderen: beide partijen moeten zich telkens aanpassen.

Wat ook meespeelt in de consolidatie is dat horecazaken willen rationaliseren in het aantal leveranciers – twee in plaats van vijf tot zeven, stelt Veerle Carlier vast: “Dat leidt tot minder administratie en minder opvolging.”
Maar wie zal wie overnemen? “Wij willen groter worden”, zegt Olivier Dallemagne resoluut. “Maar wij zullen daarin keuzes moeten maken. En Solucious zullen we niet overnemen, hé…”
Dat Solicious zelf ook wil groeien, mag geen geheim zijn. Maar Carlier – en ook Willems – wijzen erop dat er wellicht ook buitenlandse spelers bekijken welke rol ze in België kunnen spelen.
Met dat laatste onderwerp kregen de congresgangers veel mee om over na te praten (tijdens de afsluitende receptie) of om over na te denken (op kantoor). Eén ding staat vast: ook de tweede editie van het Gondola Foodservice Congress zal interessante sprekers en (nog meer) data bieden. Het bordje ‘uitverkocht’ zal weer snel moeten worden uitgehangen.
