top of page

DIGEST - Nieuwtjesbuffet

Onze redactie serveert de smakelijkste nieuwtjes ... En die geven ook wel te denken over de toekomst van de foodservice.

ree

Onze selectie van merkherpositioneringen tot productinnovaties en veranderende consumentengewoonten … wat er maar pruttelt in de kookpotten van de foodservice:


De suggesties van de chef (23/10)


“Brusselse horeca stervende” (DH): Tussen de regels lezen we wat de redenen zijn voor de sluiting van de emblematische Canard Sauvage in Watermaal-Bosvoorde: de wurggreep van stijgende kosten, verbrokkelende marges en almaar voorzichtigere klanten doet de Brusselse restaurants naar adem happen. Een golf van sluitingen rolt over het gastronomische landschap in Brussel en is een teken van de diepere moedeloosheid die de hele sector doordringt.


Horeca komt zelf naar de werkzoekenden (Nieuwsblad): In Vlaanderen waait dan weer de frisse, creatieve wind van de ‘mobiele probeerkeuken’, die langs de steden trekt om de interesse van werkzoekenden te wekken.


Carte blanche (La Libre): Boven op de economische belangen krijgt het debat ook een culturele en voedingsdimensie. Er gaan steeds meer stemmen op om junkfood op dezelfde manier te behandelen als tabak, door regelgeving en sensibiliseren van het publiek rond de excessen.


Ondertussen vertelt een Vlaamse columnist in “De desillusie van de vegetariër” (De Standaard) over zijn terugkeer naar de vleesdis, na tien jaar onthouding: een discrete tegenstroom voor de plantaardige orthodoxie van de laatste jaren.


En in de Verenigde Staten grijpt Coca-Cola het succes van de suikervrije, eiwitrijke dranken aan (FoodNavigator) die populair zijn bij wie GLP-1-medicatie krijgt, om zijn portfolio te herschikken rond prestaties en matiging.

Een selecte greep (22/10)

ree

Een vallende ster in de gids

Gastronomiejournalist Franck Pinay-Rabaroust stelt de discrete ‘dood’ vast van de Étoile Verte, de culinaire onderscheiding uit 2020 die alle andere zou overstijgen ter promotie van “de meest geëngageerde spelers in ecologisch verantwoorde gastronomie en hun concrete initiatieven”. 


In Bouillantes noteert hij dat “de presentatrice van de ceremonie van de Michelin Zwitserland op maandag 20 oktober aankondigde dat de groene ster als onderscheiding uit alle selecties zou verdwijnen”. Op de internationale sites van de gastronomische bijbel zijn inderdaad alle sporen ervan al uitgewist, alsof de Groene Ster nooit heeft geschenen...



ree

De Fransen zijn nog steeds grote fans van de wijntraditie, maar 'nolow' wint almaar meer terrein


De barometer van GL Events, de organisator achter ‘Aux Vignobles!’ bevestigt het duidelijk: wijn blijft de grote favoriet van de Fransen (Monde-Epicerie-Fine). De wijntraditie blijft stevig overeind met 76% rode- en 70% wittewijndrinkers, terwijl bij feestelijke gelegenheden de mousserende wijnen nog altijd overheersen.


Het gemiddelde budget per fles is 15,42 euro en dat bedrag loopt voor een lievelingsdrankje nog vlot op. Aan tafel blijft wijn heer en meester, maar hij kan behalve rood en wit ook … alcoholvrij zijn. De wijnwereld staat niet stil: nolow, dranken zonder alcohol of met een verlaagd gehalte, wint langzaam maar zeker terrein: 57% van de ondervraagden zegt ze te drinken. Alcoholvrij bier (45%) is koploper, gevolgd door alcoholvrije wijn (26%) en mocktails (19%). Een manier om genot, matiging en gezondheid met elkaar te verzoenen, zonder aan smaak in te boeten.


Vermeldenswaard is ook dat 87% van de Fransen nog steeds veel belang hecht aan het combineren van eten en wijn.


Coke of de luxe van een power brand (WSJ): De 6% omzetgroei bij Coca-Cola kwam vooral van prijsstijgingen en niet zozeer van volume, wat de kracht van het merk weerspiegelt die bepaalde spelers in staat stelt om downstream kosten door te rekenen.


Rauwe chocolade is in opkomst als trend om in de gaten te houden (Confectionery News): minder bewerkt, ‘authentieker' en perfect in lijn met de nieuwe premiumcodes.


De selectie van de dag (21/10)


Door Just Eat Takeaway (JET) te controleren en de overname van Deliveroo af te ronden, veranderen Prosus en DoorDash het wereldwijde concurrentielandschap (FoodDigital). De deals willen giganten tot stand brengen die hun diensten kunnen uitbreiden voorbij de restauratie, maar roepen vragen op over de wettelijkheid van die marktconcentratie en het behoud van de keuzemogelijkheden voor de consument.


De horeca in het Verenigd Koninkrijk wordt geconfronteerd met de druk van toenemende kosten, zoals stijgende lonen voor personeel en sociale premies voor werknemers, terwijl de armlastige consument tegelijk bespaart op uit eten gaan. Tegen die achtergrond is het bedrijf dat de Pizza Hut restaurants in het Verenigd Koninkrijk beheert failliet gegaan: 68 restaurants en 11 bezorglocaties sloten hun deuren en 1.210 banen gingen verloren (Reuters).


De twee merken van de QSRP-groep, O'Tacos en G La Dalle, bekend als de Franse kopie van McDonald's, testen een gecombineerde formule (TendancesRestauration). Door in een pilootrestaurant in Calais het dubbele aanbod samen te brengen onder één dak, wil QSRP nieuwe klantenstromen aantrekken, de consumptiemomenten diversifiëren en de kosten voor de franchisenemers spreiden.


Ziekten doen de rundvleesprijzen stijgen (Linéaires), waardoor consumenten kiezen voor ‘minder maar beter’ en restauranthouders zich aangespoord weten om hun menu's te herzien en het gebruik van eiwitten te optimaliseren.



ree

bottom of page