top of page

Bedrijfscatering: een banket van 3 miljard, maar de meesten laten het links liggen

De markt, grotendeels uitbesteed, bereikt maar een schamel deel van de consumenten. Werknemers eten niet veel in de kantine, maar zijn vragende partij wat de praktische kant en kwaliteit betreft. De sector van de kantoorcatering heeft geen andere keuze dan zijn recept te vernieuwen.

ree

De Belgische markt van de collectieve restauratie in bedrijven wordt op 650 miljoen euro consumptiewaarde geschat. Hij berust voornamelijk op uitbesteding aan dienstverleners zoals Sodexo, Compass of ISS. Zij beheren dan de productie of de levering van de maaltijden voor rekening van de betrokken bedrijven. Sodexo domineert de sector met een omzet van ongeveer 350 miljoen euro in alle segmenten.


Elk jaar gaan in bedrijfsrestaurants bijna 108 miljoen maaltijden over de toonbank. Maar de basis is potentieel veel ruimer. Driekwart van de Belgische werknemers gaat nu regelmatig naar kantoor en 40% werkt voltijds buitenshuis. Toch trekt slechts 25% van hen naar de kantine. De overige driekwart neemt liever een maaltijd mee van thuis. In de praktijk resulteert slechts 17,5 procent van alle eetmomenten op het werk in een maaltijd op het bedrijf.


Uit deze verhouding blijkt een aanzienlijke kloof tussen het potentiële en het reële verbruik. Als alle potentiële maaltijden zouden worden benut, hadden we het over een markt van meer dan drie miljard euro. Dat is evenwel een theoretisch scenario. 5 dagen op 5 naar kantoor keert wellicht nooit meer terug en het Belgische economische weefsel wordt nog steeds gedomineerd door kmo's, die vaak geen eigen bedrijfsrestaurant hebben.


De obstakels zijn bekend: geen kantine, de perceptie dat de prijs te hoog is of het aanbod van gebrekkige kwaliteit. Omgekeerd benadrukken de regelmatige gebruikers de prijs-kwaliteitverhouding en het handige van de formule. Volgens Stefan Lemm, operations director bij ISS, staan de operatoren voor een moeilijke oefening: omdat bedrijven hun financiële bijdrage verlagen moeten de dienstverleners hun modellen herzien. In sommige gevallen moeten daardoor de prijzen omhoog of wordt het menu herzien om winstgevend te blijven.


De kosten blijven laag, met een gemiddelde prijs van 6 euro. De helft van de klanten betaalt minder dan 5 euro en ook de andere helft blijft onder de 10 euro. Het gaat dus om meer dan alleen het aantal bezoekers, maar ook om het verhogen van de waarde van de gemiddelde rekening via een bijkomend aanbod van koffie, desserts, ontbijt, of snacks.


Tegen de achtergrond van duurzaam telewerken, druk op de kosten en groeiende kwaliteitsverwachtingen moet de bedrijfscatering zichzelf opnieuw uitvinden. Er liggen kansen in partnerschappen tussen operatoren en leveranciers om te werken aan de menu-engineering, met het oog op een goede prijs-kwaliteitverhouding en nieuwe bedrijfsmodellen die onze kleinste kmo’s kunnen bedienen. Daarnaast moet het mogelijk zijn om gebruik te maken van andere gelegenheden zoals lunch en snacks. Of waarom geen avondmaaltijd om mee naar huis te nemen?



ree

bottom of page