top of page

Sligro kan zijn externe groei bekostigen

Sligro Food Group, Nederlands grootste horecaleverancier, heeft zowel in Nederland als in België kwartaalcijfers gerapporteerd die onder de verwachtingen blijven. Maar er is een positief ‘keerpunt’ bereikt.

ree

De tussentijdse resultaten van Sligro Food Group over de eerste negen maanden van boekjaar 2025 voldeden niet aan de verwachtingen van de analisten. De resultaten van de foodservicegroothandel bleven iets onder de consensusverwachting. Rekening houdende met de moeilijke marktomstandigheden en de tegenslagen in België zal het bedrijf dit jaar niet de EBTDA-marge halen waarop gehoopt werd.


“We kunnen heel negatief blijven over dit onderwerp, of ervan uitgaan dat het niet de marges zijn die de rekeningen betalen, maar de absolute EBITDA en de kaspositie. En in dat opzicht heeft Sligro een ommekeer gemaakt”, zegt Fernand de Boer, senior equity analyst bij Degroof-Petercam, in zijn onderzoeksnota.


Die voorspelt een gemiddelde jaarlijkse groei van meer dan 10% over de periode 2024-2027, gebaseerd op de voortdurende kostenbesparingen van de groep en een relatief gunstiger marktklimaat voor de restauratie. Sligro houdt zijn prognose voor de operationele rentabiliteit op een marge van 5,6% voor het hele boekjaar 2025.


“Met kapitaalinvesteringen onder controle en een ommekeer in het werkkapitaal in 2025, zou de kasstroom ook solide moeten zijn, wat de toch al gezonde balans nog versterkt. Deze solide financiële positie maakt fusies en overnames en hogere aandeelhoudersvergoedingen mogelijk”, aldus de senior analist, die er duidelijk van overtuigd is dat “de moeilijke jaren achter ons liggen”.


Ter herinnering: Sligro Food Group heeft vier moeilijke jaren achter de rug. De pandemie, de energiecrisis, de inflatie en de krapte op de arbeidsmarkt in de horeca hebben tot een afname van de consumptie en de volumes geleid. In België kampte de groep met problemen met de integratie van SAP en andere operationele uitdagingen, waardoor de aandelenkoers onder het niveau van 2020 dook.


Het op de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijf exploiteert in België onder de merknamen Sligro en Sligro-M twaalf winkels, waaronder de negen voormalige Metro-winkels die de groep overnam na het faillissement van Makro. Eind vorig jaar had Sligro meer dan 4.500 fulltime medewerkers in dienst, voor een totale omzet van 2,89 miljard euro en een nettowinst van 24 miljoen.


Trading update Q3 2025 Samenvatting van de resultaten

Omzet

in het derde kwartaal 664 miljoen euro (-61 miljoen) “door het stopzetten van de tabaksverkoop” +3 miljoen euro in Nederland via de overname van GEPU.

Groei

Omzet in Q3 +2,5% exclusief tabaksverkopen in Nederland, “vooral gedreven door de inflatie, in lijn met het jaargemiddelde, met licht hogere volumes”; cumulatieve groei van 2,5% YTD. Omzet in België stabiel in Q3; gecumuleerde daling van 5%.

Reacties

“In België was de zomerperiode ook moeilijk, maar we zijn erin geslaagd de neerwaartse trend in het derde kwartaal een halt toe te roepen”, aldus CEO Koen Slippens en CFO Rob van der Sluijs. “Hoewel de omzetbasis groeit, verloopt de integratie van nieuwe klanten langzamer dan in Nederland. Daarom hebben we onze verwachtingen over het tempo van het herstel van de inkomsten in België bijgesteld. ”

Guidance

“Voorlopig verwachten we een vergelijkbare trend in de komende maanden, en zoals elk jaar wordt december cruciaal voor ons in Nederland. Desondanks is de omzettrend positief en hebben we er vertrouwen in dat we op weg zijn naar herstel en groei. De winstgevendheid in België zal zich herstellen aan hetzelfde tempo als de inkomsten. ”


bottom of page