Sligro kan zijn externe groei bekostigen
- François Remy

- 21 okt
- 3 minuten om te lezen
Sligro Food Group, Nederlands grootste horecaleverancier, heeft zowel in Nederland als in België kwartaalcijfers gerapporteerd die onder de verwachtingen blijven. Maar er is een positief ‘keerpunt’ bereikt.

De tussentijdse resultaten van Sligro Food Group over de eerste negen maanden van boekjaar 2025 voldeden niet aan de verwachtingen van de analisten. De resultaten van de foodservicegroothandel bleven iets onder de consensusverwachting. Rekening houdende met de moeilijke marktomstandigheden en de tegenslagen in België zal het bedrijf dit jaar niet de EBTDA-marge halen waarop gehoopt werd.
“We kunnen heel negatief blijven over dit onderwerp, of ervan uitgaan dat het niet de marges zijn die de rekeningen betalen, maar de absolute EBITDA en de kaspositie. En in dat opzicht heeft Sligro een ommekeer gemaakt”, zegt Fernand de Boer, senior equity analyst bij Degroof-Petercam, in zijn onderzoeksnota.
Die voorspelt een gemiddelde jaarlijkse groei van meer dan 10% over de periode 2024-2027, gebaseerd op de voortdurende kostenbesparingen van de groep en een relatief gunstiger marktklimaat voor de restauratie. Sligro houdt zijn prognose voor de operationele rentabiliteit op een marge van 5,6% voor het hele boekjaar 2025.
“Met kapitaalinvesteringen onder controle en een ommekeer in het werkkapitaal in 2025, zou de kasstroom ook solide moeten zijn, wat de toch al gezonde balans nog versterkt. Deze solide financiële positie maakt fusies en overnames en hogere aandeelhoudersvergoedingen mogelijk”, aldus de senior analist, die er duidelijk van overtuigd is dat “de moeilijke jaren achter ons liggen”.
Ter herinnering: Sligro Food Group heeft vier moeilijke jaren achter de rug. De pandemie, de energiecrisis, de inflatie en de krapte op de arbeidsmarkt in de horeca hebben tot een afname van de consumptie en de volumes geleid. In België kampte de groep met problemen met de integratie van SAP en andere operationele uitdagingen, waardoor de aandelenkoers onder het niveau van 2020 dook.
Het op de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijf exploiteert in België onder de merknamen Sligro en Sligro-M twaalf winkels, waaronder de negen voormalige Metro-winkels die de groep overnam na het faillissement van Makro. Eind vorig jaar had Sligro meer dan 4.500 fulltime medewerkers in dienst, voor een totale omzet van 2,89 miljard euro en een nettowinst van 24 miljoen.



