Celsius komt in meer winkels in België. En wat dan?
- François Remy
- 11 sep
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 16 sep
Na een exclusieve lancering bij Carrefour in april en een distributiepartnerschap met Suntory Food & Beverage Benelux (Schweppes), maken de energiedrankjes van het Amerikaanse merk nu ook hun debuut in de rekken van Delhaize en Intermarché. Wat vertelt deze uitbreiding ons over de markttrends en wat consumenten graag willen, los van de retail?

Wat je misschien hebt gemist: Met zijn vitaminerijke drankjes en ‘ better-for-you ’-imago (suikervrij, natuurlijke ingrediënten) maakt het Amerikaanse bedrijf Celsius een krankzinnige groei door (10x die van de energiedrankcategorie op zijn thuismarkt). Zijn atletisch vermogen heeft de interesse gewekt van de gigant Pepsico, aandeelhouder voor 11%.
Wat we zopas vernamen: Het merk, dat nog maar vijf maanden geleden op de markt kwam in België, claimt nu een aanwezigheid van bijna 50%, sinds de lancering “op nationale schaal bij Delhaize en Intermarché”. Celsius wil ook in de belangrijkste netwerken van drukbezochte buurtwinkels in België zijn plaats opeisen. “Een ideaal platform voor een functioneel energiemerk dat ongetwijfeld de jongvolwassenen in de drukke stedelijke centra aanspreekt”.
Waarom interessant: Dankzij deze distributie- en nabijheidspartnerschappen wil het merk Celsius zijn naambekendheid, maar vooral zijn beschikbaarheid vergroten. Opdat alle wegen naar zijn blikjes leiden, “of consumenten nu aan het werk zijn, aan het trainen, aan het socializen of gewoon op zoek naar een verkwikkende optie”, zoals Kristof Van Audenhaege, commercieel directeur Frankrijk en Benelux, het zegt.
Een positionering in lijn met de consumptiemomenten van zijn publiek, naar het voorbeeld van Red Bull, waarvan de laatste sectoranalyse Inside the Restaurant Bill van Gondola Foodservice de schaarste van dit grote merk vaststelde, hoewel het goed zichtbaar is op de klassieke restaurantrekeningen (2% marktaandeel). Omdat “zijn voetafdruk beter aansluit bij fastfoodrestaurants (QSR's), uitgaansgelegenheden en afhaalrestaurants. ”
Waar gaat dit globaal over: Naast het feit dat het bedrijf met deze strategische expansie in België zijn aanwezigheid in Europa uitbreidt, weerspiegelt de groei in distributie van Celsius vooral de toenemende vraag bij de consumenten.
Ondanks de zwakke globale groei in de foodretailsector, zijn er volgens EuroCommerce eerder dit jaar toch bepaalde niches met groeipotentieel. De Europese retailfederatie gaf zelfs aan dat sportdranken tot de categorieën behoren die naar verwachting het meest zullen groeien.
De Belgische markt voor niet-alcoholische dranken staat onder druk, maar wordt niettemin gestimuleerd door de hausse in de zogeheten functionele dranken, populair vanwege hun bijkomende voordelen boven op simpelweg hydrateren (stimulatie, immuniteit).
Wat je tussen de regels door moet lezen: een nieuwe generatie merken zoals Celsius schudt het duopolie van Red Bull en Monster door elkaar door actieve mensen dezelfde kleine oppepper te beloven, maar met een ander, ‘cleaner’ recept. Deze schone energie wordt evenzeer bepaald door wat limonades met cafeïne en vitamines bevatten als door wat ze niet bevatten.