Deliverect lanceert AI-oplossing om bestelfouten en frauduleuze terugbetalingen tegen te gaan
- Gondola Foodservice
- 4 jun
- 3 minuten om te lezen
De foodtechspecialist gebruikt kunstmatige intelligentie in een oplossing om de kwaliteitscontrole in restaurantketens te automatiseren, met nu al veelbelovende resultaten op het gebied van inkomstenbescherming. Voor restaurantuitbaters die sterk actief zijn in thuisbezorging van maaltijden is dit alvast een zegen.

Deliverect, een Belgisch SaaS-platform gespecialiseerd in de digitalisering van cateringactiviteiten, kondigde onlangs de lancering aan van ‘Resolve’, een nieuwe oplossing op basis van kunstmatige intelligentie. Deze technologie, ontwikkeld op Google Cloud, is gericht op het detecteren en documenteren van fouten in bestellingen - in het bijzonder ontbrekende of onjuiste producten - en op het leveren van visuele bewijsmiddelen om onterechte verzoeken om terugbetaling te betwisten. Een consument die een maaltijd bestelt op een platform zoals UberEats of Deliveroo kan in de app een klacht indienen als een onderdeel van zijn bestelling ontbreekt of onjuist is. Meestal met de kans op terugbetaling van de gehele bestelling of een deel ervan.
Volgens de Belgische eenhoorn Deliverect zijn deze M&I-fouten (Missing & Incorrect) een groot probleem voor ketens die op meerdere sites actief zijn: ongeveer 30% van de terugbetalingen zouden onterecht zijn en goed voor wel 60% van de verliezen die ermee samenhangen.
Traceerbaarheid van bestellingen automatiseren
Resolve berust in de praktijk op camera's boven de orderverzamelplekken. Elke bestelling wordt gefilmd en met AI geanalyseerd om eventuele afwijkingen op te sporen en een ‘pakket met bewijsmateriaal’ te genereren voor mocht een klacht van een klant volgen. De aanpak is zowel bedoeld om fraude te voorkomen als om constructieve feedback te geven aan medewerkers in het geval van bewezen fouten.
De eerste tests van Deliverect in een proefrestaurant tonen een daling aan van 52% van het aantal fouten bij terugbetalingen en een afname met 44% van de terugbetaalde bedragen, dankzij verbeteringen in de operationele processen, door analyse van geregistreerde visuele gegevens. Het systeem kon vaststellen dat 42% van de geclaimde terugbetalingen in een van de pilootetablissementen betwistbaar waren!
Een strategie gebaseerd op industrialiseren van AI
Deze lancering maakt deel uit van de bredere strategie van Deliverect om de operationele efficiëntie te verhogen door almaar meer handmatige taken in restaurants te automatiseren.Na het consolideren van zijn positie in orderbundeling en menusynchronisatie richt het bedrijf zich nu op beslissingstools en kwaliteitscontrolesystemen.
Zhong Xu, CEO en medeoprichter van Deliverect, benadrukt het belang van dat soort oplossingen in een tijd waarin restaurants worden geconfronteerd met een toenemende complexiteit in het beheer van hun verkoopkanalen: bezorging via platforms van derden, directe bestellingen, counterservice of drive-in. Met geautomatiseerde verificatie op al deze contactpunten wil Resolve de eerlijke relatie tussen restaurateurs en platforms herstellen.
Het biedt zijn dienstverlening in eerste instantie aan bij ketens met meer dan 50 verkooppunten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Die is compatibel met de belangrijkste bezorgplatforms (Uber Eats, DoorDash, Deliveroo).
Nu bevestigen op grotere schaal
Met een succespercentage van 95% bij betwistingen van terugbetalingen en een bescherming tot 70% van potentieel gederfde inkomsten zijn de cijfers uit de proeffase zeker bemoedigend. Nu nog aantonen dat ze ook veralgemeend kunnen worden. Om maar te zwijgen van het feit dat het gebruik van camera's en AI-analysetools in voedselproductieomgevingen ook praktische en ethische vragen kan oproepen op het vlak van privacy, arbeidsrecht, sociale acceptatie …
Maar Deliverect is vastbesloten om zijn rol als leverancier van intelligente oplossingen voor de moderne catering te consolideren. In dat opzicht is ‘Resolve’ een relevante en interessante casestudy voor het gebruik van kunstmatige intelligentie bij het oplossen van dagelijkse problemen in restaurantketens.