De echte reden waarom fastfood zo succesvol is
- Gondola Foodservice
- 11 aug
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 14 aug
De dynamiek van de fastfoodmarkt is wel degelijk echt. De cijfers tonen het aan. Maar hoe is dit succes te verklaren terwijl het moet concurreren met gezonde merken en de heersende trend rond ‘gezond eten’?

De laatste cijfers spreken voor zich: fastfood blijft enorm populair! Een succes dat eenvoudig kan worden verklaard, het is een kwestie van vraag en aanbod. Amaury Marescaux, CEO van Gondola Foodservice, analyseert deze trend die verre van voorbijgaand blijkt te zijn.
Volgens hem varieert het consumentengedrag: 23% zegt vaker naar fastfoodrestaurants te gaan dan vroeger, tegenover 15% die dan weer minder vaak gaat. Er zijn drie belangrijke factoren die ervoor zorgen dat de fans blijven terugkomen:
1. Gemak en snelheid: de amazonisatie van de markt leidt tot een ‘I want this now’-mentaliteit en dat is een perfecte match met een fastfoodzaak waar je in amper 15 minuten een hamburger uit het vuistje kan eten.
2. Prijs: in een somber economisch klimaat ligt de gemiddelde rekening voor fastfood rond de 15 euro, terwijl je in een traditioneel restaurant al snel 35 euro neertelt.
3. Guilty pleasure: naast gemak en prijs blijven de smaak en het comfortfood-gehalte van een vettigere maaltijd aantrekkelijk.
Fastfoodzaken zijn vooral populair bij Gen Z en jonge gezinnen met een laag inkomen. Senioren brengen daarentegen zelden een bezoek aan deze zaken.
Een winstgevend en repliceerbaar model
Als we naar het aanbod kijken dan zien we dat de fastfoodsector een gemiddelde marge van 15% kent, terwijl die voor de traditionele restaurantsector maar 5% bedraagt.Dit model, gebaseerd op franchising, is gemakkelijk te dupliceren en bevordert een snelle uitbreiding. In België is Belchicken een goed voorbeeld van dit succes. Wingstop is nog zo’n voorbeeld: het merk heeft zichzelf eerst op de kaart gezet in het Verenigd Koninkrijk voordat het zich in Nederland heeft gevestigd met een concept op maat van Gen Z: personaliseerbare kippenvleugels en harde muziek.
De Belgische markt biedt nog steeds een aanzienlijk potentieel, zowel voor internationale ketens zoals Wingstop of Subway - een van de grootste succesverhalen ter wereld - als voor 'gezonde' fastfoodconcepten zoals poké bowls, die ook beantwoorden aan de consumentenbehoeftes zoals gemak en scherpe prijzen.
Lees ook Amaury's recente persartikelen over dit onderwerp:
