Op zoek naar de bierhoofdstad van België … De gegevens zeggen genoeg
- Amaury Marescaux
- 30 jul
- 2 minuten om te lezen
Een nieuwe analyse door Gondola Foodservice brengt grote regionale verschillen aan het licht in de bierconsumptie in de Belgische cafés en restaurants... En ook wel een paar verrassingen.

Bier blijft een vaste waarde in de Belgische horeca, maar de verbruikte volumes verschillen sterk van stad tot stad. Op basis van de gemiddelden per etablissement treden uit het onderzoek duidelijke contrasten naar voren.
Boven aan de nationale ranglijst staat Aalst, met een jaargemiddelde van 11.679 bieren per etablissement. Het verbruik ligt dubbel zo hoog in februari, tijdens het carnaval van Aalst, het topevenement in de stad en een zeer krachtige, zij het tijdelijke motor voor de lokale consumptie.
In het hoofdstedelijk gewest springt Brussel-Stad eruit, met 6.164 bieren per etablissement per jaar. De hoge concentratie bars, brasseries en restaurants in het stadscentrum draagt allicht in ruime mate bij aan dit resultaat.
In Wallonië voert Louvain-la-Neuve de ranglijst aan. Hoewel die positie intuïtief kan worden toegeschreven aan de studentenpopulatie, is het verbruik in de studentenclubs niet in het onderzoek opgenomen. Het cijfer is dus wellicht eerder te danken aan de aanwezigheid van een jong, actief publiek van afgestudeerden en jonge professionals.
Aan de andere kant van het spectrum zijn er gemeenten met verrassend lage niveaus. Beveren heeft de laagste bierconsumptie van het land, met 316 bieren per horecazaak per jaar. In Wallonië scoort Luik met slechts 598 bieren verrassend laag, zijn reputatie als feeststad ten spijt. In de Brusselse regio is Sint-Lambrechts-Woluwe de hekkensluiter met 680 jaareenheden per horecazaak.
De contrasten weerspiegelen de directe impact van de lokale context op de consumentengewoonten. Demografie, het horeca-aanbod en feestelijke evenementen spelen een grote rol. In een sector die nog steeds verzwakt is door opeenvolgende crisissen, vormen deze gegevens een waardevol analyse-instrument voor uitbaters en leveranciers die hun commerciële aanwezigheid zo goed mogelijk willen afstemmen op de lokale realiteit.
Amaury Marescaux