top of page

Belgische horeca: digitalisering nog steeds onderbenut

De digitalisering van de horeca laat nog te wensen.Klantendata worden amper gebruikt, automatisering is nog te schuchter, personaliseren weinig verspreid … De technologie is er, maar volgens een recent onderzoek wordt hun potentieel verre van optimaal benut. 

iStock - Andresr
iStock - Andresr

Nu is het ook niet dat nog geen enkel Belgisch restaurant al digitale technologie in zijn activiteiten heeft geïntegreerd.Helemaal niet. Meer dan de helft van de Belgische restaurateurs (54%) gebruikt een online reserveringssysteem en de voordelen zijn duidelijk zichtbaar: 44% rapporteert een daling van het aantal fouten bij reservaties. Volgens een gezamenlijk onderzoek van Lightspeed en Zenchef echter benut een groot deel van de sector nog niet het volledige potentieel van deze tools.


Uit het onderzoek, tussen juni en augustus 2024 bij 250 horecaondernemers, blijkt de volgende paradox. 85% van de respondenten vindt realtime gegevens essentieel maar slechts 15% blijkt de automatiseringsfuncties in de communicatie met klanten ook te gebruiken. Een courant gebruik van functies zoals reservatieherinneringen, dynamisch tafelbeheer en personeelsoptimalisatie blijft marginaal.


Potentieel van personalisering grotendeels onderbenut


Online boekingssystemen maken een gepersonaliseerdere benadering van klantenservice mogelijk, maar van die mogelijkheden wordt weinig gebruikgemaakt. Nauwelijks een derde (33%) van de etablissementen gebruikt de gegevens om het onthaal erop af te stemmen, terwijl 37% er helemaal geen gebruik van maakt.

De luttle toepassingen zijn voornamelijk gericht op:


● klanten bij naam noemen (33%)

● stamgasten hun favoriete tafel aanbieden (32%)

● rekening houden met voedselvoorkeuren (22%)

● of suggesties op basis van eerdere bestellingen (13%)


Voor de hand liggende manieren om de klantervaring te verbeteren, maar ze worden nog niet systematisch gebruikt.


Een gebrek aan strategische integratie


Volgens Emine Youssef, Regional Director Benelux Hospitality bij Lightspeed, ligt het probleem voor een stuk in het gebrek aan een algemene visie op technologiegebruik:"Veel horecaondernemers maken al gebruik van technologie, maar er valt vaak meer uit te halen dan je zou denken. De tools zijn er. Nu is het zaak om ze op een gerichte manier te gebruiken, afgestemd op je bedrijf en je ambities. ”


De horecasector, die vaak worstelt met personeelsbezetting, rendement en klantenbinding, kan concurrentiëler worden door een vollediger digitalisering. De technologie is er, maar door een gebrek aan strategische integratie blijft het gebruik ervan al te vaak ad hoc of maar zeer gedeeltelijk.

bottom of page