87% van de Belgen lust wel een kopje: “Koffie is een sociaal ritueel”
- François Remy
- 3 uur geleden
- 3 minuten om te lezen
Koffie is de alomtegenwoordige drank bij uitstek, zowel thuis als buitenshuis en het gebruik ervan is in België goed ingeburgerd. Volgens Nespresso gaat dit gepaard met een groeiende vraag naar producten van hogere kwaliteit.

“Koffie is veel meer dan een drankje: het is een sociaal ritueel dat structuur geeft aan de dag en voor gezelligheid zorgt”, aldus Patrice Gicquel eerder deze maand, op de internationale dag die aan het populaire drank is gewijd. De CEO van Nespresso België zette de gegevens uit het CUP- rapport (Coffee Usage Profiler) in perspectief. Dat marktonderzoek uit 2024, in samenwerking met Ipsos, bevroeg 1.038 deelnemers. Bijna negen op de tien van hen zeiden dat ze regelmatig een kopje dronken, met een gemiddelde consumptie van iets meer dan 3 kopjes per dag.
Interessant is dat één op de vijf kopjes buitenshuis wordt genuttigd, hoewel consumenten zeggen hun koffie het liefst thuis te drinken. En de werkplek blijkt de op één na meest voorkomende locatie te zijn. "In bedrijven zien we hoezeer een leuke koffieruimte en kwaliteitskoffie bepalende factoren worden voor het welbevinden en de tevredenheid van de werknemers”, weet Patrice Gicquel.
Koffie als brandstof... en uitlaatklep
De ISS-groep, een grote speler in de catering in België, heeft de impact gemeten van de koffiehoek op de motivatie van de werknemers om fysiek naar het werk te gaan. 64% van de werknemers bevestigt dat effect en wijst op een cateringaanbod en koffie, de dag rond.
“Er is behoefte aan ruimtes waar mensen even kunnen loskoppelen en tot rust komen, zoals bij koffieclubs”, weet Claus Christensen, hoofd workplace experience en advanced analytics bij EY NORDICS, tegen het gevoel ‘altijd aan het werk te zijn’ dat de digitale hulpmiddelen met zich meebrengen.
Op zoek naar een kwalitatievere ervaring
Als onderdeel van de Nestlé Group en pionier op de markt voor gepredoseerde koffie, heeft Nespresso ook een duidelijke verandering in de houding van de consument gezien. “De klant is zich in hogere mate bewust van de koffiekwaliteit. Voor de koffieliefhebber primeren knowhow en smaak almaar meer over kwantiteit”, zegt de CEO voor België.
Deze trend zien we ook in het segment van de gearomatiseerde koffie, gezien het seizoensgebonden succes van edities zoals de vorige zomer gelanceerde Pistachio-koffie, of de Pumpkin Spice Cake, die elke herfst weer een bestseller blijkt”.
Wanneer ze buitenshuis koffie drinken, kiest 10% van de consumenten voor een gearomatiseerde versie. Voor het overige geeft iets meer dan de helft (51%) de voorkeur aan zwart, voornamelijk in een grote kop. Minder dan een derde voegt suiker of zoetstoffen toe. En slechts 9% geniet van een ijskoffie.
De effecten op de gezondheid
Koffie stimuleert, maar veroorzaakt gezondheidsproblemen? De gezondheidseffecten zijn afhankelijk van de dosis, de bereidingswijze en de individuele gevoeligheid. “Koffie is een complexe drank die bestaat uit meer dan 1000 bioactieve bestanddelen, waaronder cafeïne, chlorogeenzuren, ferulinezuur en diterpenen”, aldus de Hoge Gezondheidsraad (HGR) in zijn recentste voedingsaanbevelingen voor de Belgische bevolking.
Koffie drinken draagt om te beginnen bij aan de inname van water en kalium. Bij gezonde volwassenen is er bewijs dat een matige consumptie positieve effecten heeft op een aantal chronische ziekten.
“Er is een aangetoond gunstig verband tussen koffieconsumptie en een verlaging van het sterftecijfer en het risico op hart- en vaatziekten. De dosis die geassocieerd wordt met deze effecten is 2 tot 4 kopjes per dag”, merkt de HGR nog op.