De familie Spoelberch zet in op Indiase koffie door opnieuw te investeren in Blue Tokai
- François Remy
- 2 dagen geleden
- 2 minuten om te lezen
Verlinvest, de investeringsmaatschappij van de familie de Spoelberch, de historische aandeelhouders van AB Inbev, nam deel aan een nieuwe financieringsronde voor Blue Tokai Coffee Roasters, de grootste Indiase koffiespecialist.

Verlinvest tekende in op de nieuwe ronde van 25 miljoen dollar voor Blue Tokai, India's toonaangevende merk voor koffie en bakkerijspecialiteiten, naast de belangrijkste externe aandeelhouder, A91 Partners, en de bestaande investeerders Anicut en 12 Flags.
Vorig jaar had het investeringsvehikel van de familie de Spoelberch voor 35 miljoen dollar al een aanzienlijk belang verworven in dit “cultmerk, befaamd voor zijn uitzonderlijke producten en klantenervaring”, aldus de verantwoordelijke voor Azië van Verlinvest, die een Indiase Starbucks in wording leek te beschrijven.
Het in 2013 opgerichte bedrijf uit Gurugram, een van de belangrijkste zakencentra van het land, is actief in koffiebranderijen, detailhandel en groothandel en levert aan consumenten, bedrijven en de horeca. Het merk wil duurzame praktijken promoten door nauw samen te werken met lokale boeren en ethische inkoopnormen te ondersteunen.
Nog ‘straffere’ koffie
Met deze nieuwe kapitaalinjectie wil Blue Tokai zijn omzet in de detailhandel opvoeren, de back-endinfrastructuur versterken en zijn aanwezigheid uitbreiden naar de Japanse markt en de Verenigde Arabische Emiraten.
In India is de respons van de markt zo groot dat de oprichters van Blue Tokai van plan zijn om snel meer winkels te openen (meer dan 800 in vier jaar) en hun omzet te verdubbelen (geschat op meer dan 220 miljoen dollar in dezelfde periode).Door de stijgende koopkracht, de groeiende populariteit van koffie en de veranderende consumentenvoorkeuren zal de Indiase koffiemarkt in 2033 naar verwachting meer dan 1 miljard dollar bedragen, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 11,5%, aldus het Indiase zakenblad Inc42 dat hiermee de juiste context schetst.
Dit zijn slechts enkele van de redenen waarom durfkapitalisten zoals Verlinvest koffieketens rijkelijk financieren, om ook maar een deel van deze waarde naar zich toe te trekken. Op wereldschaal tonen de strategische manoeuvres van grote groepen zoals Keurig en Coca-Cola aan dat het borrelt in de koffiesector.
Van Belgische bieren tot Aziatische koffies
De familie de Spoelberch heeft via Verlinvest al een bewezen track record in het ontwikkelen van ‘kwaliteitsmerken’ in de food & beverages sectoren van het subcontinent. Hiertoe behoren Lahori, een van de snelst groeiende drankenbedrijven in India, en Drums Food, een Indiaas bedrijf dat bekend staat om zijn zuivelmerk Epigamia.
Wat het koffiesegment betreft, heeft de financieringsmaatschappij in 2020 samen met landgenoot Sofina geïnvesteerd in Kopi Kenangan, een Indonesische keten van meeneemkoffie, waarvan de recepten zijn aangepast aan de lokale smaak maar waarvan het verkoopmodel online en offline winkels combineert.
Het door Belgen geleide fonds Venturi Partners investeerde in 2023 in Pickup Coffee, de ‘Filipijnse Starbucks’, volgens de Tijd, die erop wijst dat een van de belangrijkste aandeelhouders van Venturi niemand minder is dan Frédéric de Mévius, een telg van een van de drie stichtende families van AB InBev en voormalig directeur van Verlinvest.