Belgische start-up Koppie wil koffie heruitvinden om “zijn toekomst veilig te stellen”
- François Remy
- 30 jun
- 3 minuten om te lezen
Lekkere koffie, maar dan zonder koffie (noch cafeïne). Goedkoper én duurzamer. Het Gentse foodtechbedrijf Koppie zet alles op alles om een compleet nieuw koffiealternatief te ontwikkelen. Koppies “obsessie voor het product” wist onlangs de gespecialiseerde beleggingsfondsen te overtuigen.

“Koffie vervangen of overvleugelen is niet wat we willen. Veeleer de toekomst ervan veiligstellen”, nuanceert Daan Raemdonck, oprichter en CEO van Koppie. Het jonge bedrijf heeft er net een pre-seed fondsenwerving opzitten — de vroegste fase in de financiering van een start-up — voor een onbekend bedrag dat echter ‘aanzienlijk’ wordt genoemd.
Met dit nieuwe kapitaal wil het bedrijf in het eerste kwartaal van 2026 een volkomen nieuw koffiealternatief op de markt brengen. De octrooiaanvraag voor de technologie van fermenteren en branden is momenteel in behandeling. Bij dit proces worden peulvruchten, zoals kikkererwten, omgezet in ‘bonen’ die kunnen worden gemalen en vervolgens verwerkt zoals traditionele koffie.
Koppie dankt deze eigen techniek aan de medeoprichter en CPO, Pascal Mertens, een bio-ingenieur met doctoraat en meer dan tien patenten op zijn naam. Behalve zijn ‘uitvinding’ bracht Mertens ruim vijftien jaar ervaring en knowhow in, als directeur, consulent en investeerder in bedrijven in de voedings- en drankensector.
“De oprichters van Koppie hebben ons overtuigd met een duidelijke productobsessie, een sterke visie en een gevoel van urgentie om iets te doen aan de problemen rond koffie. Prijsstabiliteit en gedecentraliseerde toeleveringsketens zijn belangrijke prioriteiten voor B2B-klanten. Tegelijk krijgt de consument de garantie van een fair merk en een uitzonderlijk smaak- en aromaprofiel”, aldus Maximilian Schwarz, partner bij Nucleus Capital. Dat is het Duitse investeringsfonds achter de fondsenwerving, waaraan ook de durfkapitalisten van Mudcake (Zweden) en Rockstart (Denemarken) hebben deelgenomen.
Koffiesmaak en -ritueel blijven behouden
Praktisch gezien zijn Koppie-bonen compatibel met alle standaardapparatuur en -methoden voor koffiebereiding en -consumptie. Wat de smaakervaring betreft, beoordelen de koffiesommeliers — erkende Q-graders — de koffie momenteel als gelijkwaardig aan de koffie in de winkel. Gebruikerspanels vinden het product ondertussen goed, en “sterk vergelijkbaar met koffie, maar zoeter en minder bitter”.

“Om eetgewoonten te kunnen veranderen is het essentieel dat smaak en ritueel overeind blijven”, weet Daan Raemdonck vanuit zijn ervaring als verkoopdirecteur bij Picnic, de thuisbezorger van voedsel, en marketingdirecteur bij Alpro (Danone), een belangrijke speler in plantaardige alternatieven. "We wilden qua zintuiglijke beleving en ritueel geen verschil met koffie en geen enkele onderneming of consument zou moeten overschakelen op een andere bereidingswijze. “Bij Alpro leerde ik dat een betrouwbare smaak en partnerschappen een alternatief product kunnen maken of kraken.”
“We proberen tot een bredere categorie te komen”
De toeleveringsketen van koffie staat onder druk, en niet alleen door de klimaatverandering. Sommige prognoses voorspellen tegen 2050 een afname met de helft van het geschikte areaal voor de teelt, als gevolg van stijgende temperaturen, onregelmatige neerslag en bodemaantasting. In een tijd waarin de wereldwijde vraag naar koffie met meer dan 2% per jaar toeneemt.
Met een product dat minder landbouwgrond en aanzienlijk minder water nodig heeft, profileert de Gentse start-up Koppie zich als een haalbare oplossing voor zowel merken als consumenten. Vooral omdat koffieproducenten, onder druk van steeds strengere regelgeving en normen, een duurzame en koolstofarmere aanvoer moeten garanderen die niet bijdraagt tot de ontbossing.
“We hanteren een toekomstgerichte categorievisie om duurzaamheid te garanderen”, benadrukt Daan Raemdonck, die al samenwerkt met branders om hybride melanges te ontwikkelen van conventionele koffie met zijn alternatieve boon. De consument zal kunnen rekenen op allerhande nieuwe koffie-ervaringen.
“We zijn er voor elk bedrijf dat zich wils aanpassen aan klimaat- en gezondheidsbewuste klanten”
Het wordt interessant om te zien hoe restaurants, cateraars, fastfoodketens (QSR) en andere spelers in de out-of-home voedingssector zullen reageren op deze ‘natuurlijke koffiebooster’. Gevraagd naar de rol die de foodservicesector zou kunnen spelen in de ontwikkeling van Koppie, geeft de oprichter toe dat hij dit gebied nog niet actief heeft verkend.
“Het is complex omdat de sector zo groot is en de spelers daar over het algemeen niet geneigd zijn om hun eigen koffie te ‘maken’, behalve dan de koffieketens natuurlijk. Op dit moment concentreren we ons op branders, retailers en koffiemerken. Natuurlijk kunnen sommige partners waarmee we in gesprek zijn aanzienlijke hoeveelheden verkopen aan de foodservice-sector”, legt Daan Raemdonck uit.
Met andere woorden, de oprichters van de start-up gaan dit segment niet uit de weg en staan open voor elke partner die denkt dat een samenwerking relevant kan zijn. Hoewel ze nog geen betrokkenen in de foodservice hebben benaderd, zien ze wel veel interesse in dit segment, vooral bij bepaalde onderdelen ervan.
“Omdat ons product qua prijs kan concurreren met koffie, terwijl de smaak minstens even goed blijft. En vergeet niet, we zijn er voor elk bedrijf dat zich wil aanpassen aan klimaat- en gezondheidsbewuste klanten. Onze Koppie-bonen zijn van nature cafeïnevrij”, benadrukt Daan Raemdonck.