top of page

Thai Café zoekt mede-eigenaren om ‘ambitieus uitbreidingsplan’ te financieren

Om tegen 2026 6 nieuwe vestigingen toe te voegen, stelt de Belgische groep van Thaise restaurants zich open voor publieke kapitaalsparticipatie. Thai Café startte daarom onlangs een crowdfundingcampagne die loopt tot 21 juli. Het doel van deze eerste fase is om 2,5 miljoen euro op te halen.


© Thai Café
© Thai Café

“Vandaag stellen we u graag voor om met ons dit avontuur voort te zetten en mede-eigenaar te worden van alle huidige en toekomstige Thai Café’s”, aldus Michel De Bloos, de Brusselse ondernemer en oprichter van de Thaise restaurantgroep, in het voorwoord van de prospectus over deze crowdfunding.


Het concept van ‘authentieke Thaise keuken, duurzaam en toegankelijk’, dat bovendien ‘zeldzaam in België’ wordt genoemd ging tweeëntwintig jaar geleden in Elsene van start en verspreidde zich van Hasselt tot Knokke over het hele land. Op dit moment zijn er achttien vestigingen, waarvan er negen opengingen tijdens en na Covid. Er werken bijna 500 mensen en jaarlijks worden er zo’n 750.000 maaltijden geserveerd.


Twee derde van de productie wordt geconsumeerd in de restaurants, de rest wordt afgehaald of bezorgd, voornamelijk met eigen auto’s en scooters. Dat alles is goed voor jaaromzet van zo’n 25 miljoen euro.


‘Duidelijk en realistisch’


Maar voor Thai Café lijkt de tijd gekomen om een versnelling hoger te schakelen. Het management heeft een vijfjarenplan opgesteld dat voorziet in een uitbreiding met 15 nieuwe restaurants. Het wordt een geleidelijk proces, met een eerste fase waarin de groep tegen volgend jaar zes nieuwe adressen wil toevoegen.


In dat verband werd op 21 mei een crowdfundingcampagne gelanceerd die gedurende twee maanden zal lopen. Tot nu toe financierde het management de ontwikkeling van de keten met eigen middelen en bankkredieten. De operatie verloopt niet via een online platform zoals Kickstarter. Het gaat om een oproep tot deelname in het financieel kapitaal.


Concreet kan het publiek al vanaf 500 euro beleggen in Thai Café Invest. Dat is een soort van filiaal, onder de rechtsvorm die bekendstaat als special purpose vehicle of doelvennootschap, en die bedoeld is om de financiële risico's te beperken. Dit bedrijf zal dan investeren in de Sabai Sabai holding, die eigenaar is van de restaurantgroep.


‘Aandeelhouders-ambassadeurs’


“We halen tot 2,5 miljoen euro op, waarmee het publiek in totaal 9,33% van Sabai Sabai kan verwerven”, vermeldt de website rond de operatie onder de ‘veel gestelde vragen’. De totale investering in het meerjarige uitbreidingsplan is begroot op 7 miljoen euro. Afhankelijk van het succes van de eerste fase kan in de komende anderhalf tot twee jaar een tweede ronde volgen van 1 tot 1,5 miljoen euro.


Investeerders zullen in ruil aandelen ontvangen waaraan geen stemrecht verbonden is, maar waarmee ze wel kunnen profiteren van “economische voordelen, waaronder deelname in toekomstige vermogenswinsten”. Voor elke euro die ze beleggen krijgen de deelnemers 1 aandeel in Thai Café Invest. Volgens de schattingen van het bedrijf en analyses van KPMG kan zo’n aandeel van 1 euro over vijf jaar 1,71 euro waard zijn. Een potentiële kapitaalwinst van ongeveer 71%, die uiteraard afhangt van de werkelijke prestaties van de groep.


De groep zag verschillende redenen om voor een crowdfunding te kiezen in plaats van zich gewoon tot een bank te wenden.





‘Een capaciteit van 70 restaurants’


Dit type financiering stelt Sabai Sabai technisch in staat om een verhoging van zijn schuldenlast te vermijden en om zijn manoeuvreerruimte te behouden. De managers houden ook van het idee om “een gemeenschap van investeerders op te richten onder klanten die geloven in wat we doen”.


Het opgehaalde kapitaal zal voornamelijk gebruikt worden voor het inrichten van de lokalen, voor aanwervingen, marketing en infrastructuur. Men moet weten dat een nieuwe Thai Café openen gemiddeld 4 tot 6 maanden duurt en 450.000 euro kost. Voor dit jaar zijn al twee openingen geprogrammeerd waarvan de oprichting minder zal kosten.


De verantwoordelijken van de groep denken dat er ruim voldoende plaats is voor nog eens 15 restaurants in België, aangezien hun infrastructuur ontworpen is om tot 70 vestigingen te bevoorraden. “De kracht van Thai Café is vooral onze centrale keuken. Alle bereidingen gebeuren in deze werkplaats door een dozijn Thaise koks. Het is vooral dankzij die vorm van organisatie dat we een constante kwaliteit en smaak kunnen handhaven,” stelt Michel De Bloos.


De keuken als centraal onderdeel van het model


De hele activiteit van Thai Café draait op een werkplaats in Vorst, waar momenteel zo’n dozijn mensen werken. Die centrale keuken bereidt dagelijks zo’n 2000 maaltijden en verwerkt op die manier meer dan 150 ton aan voedingsproducten.


Thais koken gaat vaak gepaard met tijdrovende bereidingen, zoals marineren. De centrale keuken maakt het mogelijk om die technieken zonder tijdsdruk te respecteren en gaat tegelijk verspilling tegen.


Dankzij voorraadcontrole en gecentraliseerd beheer van de toeleveringsketen kan Sabai Sabai overschotten en dus verliezen beperken. Dat leidt tot een efficiënter inkoopproces en bijgevolg grotere marges en een hoger rendement. Eén werkplaats beperkt ook de vereiste keukenruimte in elk van de restaurants.


De directie beweert een ‘beproefd model’ te hebben gevonden, waarbij de vestigingen vóór het einde van het tweede jaar hun volle rentabiliteit bereiken. Elk restaurant profiteert dan van een lagere groei, afhankelijk van markttrends en inflatie.


De ingrediënten voor een succesverhaal


“Verwacht wordt dat de brutomarge stabiel zal blijven, aangezien Thai Café al zijn leveranciers heeft geoptimaliseerd, door rechtstreeks in te kopen bij lokale producenten en invoerders van Aziatische producten, waardoor het bijkomende indirecte kosten vermijdt”, aldus een informatieve nota. Wel staan verbeteringen gepland in de kostenbasis. Dat wordt het werk van de toekomstige nieuwe COO, die geacht wordt voor een preciezer en geavanceerder financieel beheer te zorgen van de huidige en toekomstige activiteiten.


Thai Café denkt goed gepositioneerd te zijn om mee te surfen op de verwachte veranderingen op de Europese fastfoodmarkt, maatschappelijk, technologisch en qua voeding. Die zouden tot een jaarlijkse groei tussen 4 en 6% moeten kunnen leiden.


Daartoe heeft de Belgische keten uit de Thaise restauratiesector al 60 locaties geïdentificeerd met een ‘grotendeels onderbenut groeipotentieel’. ‘Secundaire’ steden van 20.000 tot 50.000 inwoners met een hogere welvaartsindex dan gemiddeld. We hebben het dan over de omgeving van Chaudfontaine, Koksijde, Rixensart, Watermaal-Bosvoorde, Westerlo, Gembloux, Braine-l'Alleud, Waver en zo zijn er nog wel enkele ...


“Twee gaan nog vóór de zomer open en over nog twee andere wordt ook al druk gepraat”, horen we bij Thai Café.

bottom of page