top of page

Shape&Go: autopsie van het falen van een ‘gezond’ concept

Het innovatieve concept van Shape&Go, de combinatie van smaak en evenwichtige voeding, volstond niet genoeg om de rentabiliteit en groei van het kleine bedrijf te garanderen. De jonge oprichter, Aurélien Luz, gaf de pers een diagnose, post mortem, van zijn creatie.

Facebook
Facebook

Een team van ‘gepassioneerde koks’ in één werkplaats, en inzetten op lokale kwaliteitsproducten, korte distributiekanalen en recyclebare verpakkingen. Tot nu toe niets volstrekt nieuws. Maar Shape&Go presenteerde zichzelf vooral als een nieuw concept wat gezond én lekker eten betreft, met vier do&&meinen die in theorie aan elke behoefte moesten voldoen.


Daily Meals, een wekelijkse bezorgdienst met heerlijke bereide gerechten, variërend van ‘gehakt parmentier’ in een nieuw kleedje tot zalmhaasje met een compote van rode kool en appelen. Fast Food, met huisgemaakte ‘rolls’, maaltijdboxen op maat, nuggets, energy balls en andere snacks. De traiteurdiensten, onder toezicht van een ‘gerenommeerde diëtist’, voor collectiviteiten zoals bedrijven en sportclubs. En tot slot Ready-to-Go, bereidingen die in supermarkten verkrijgbaar moesten zijn.


Het klonk als een recept voor een Belgisch succesverhaal, met een oprichter van amper dertig die in zijn startjaar werd verkozen tot Carolo én Student-ondernemer van het Jaar.


Wrijving tussen de aandeelhouders


Terugkijkend op zijn commerciële avontuur, dat duurde van 2019 tot 2024, heeft Aurélien Luz in L'Echo het volgende te zeggen : een product als dit —een betaalbaar alternatief voor fastfood — was nieuw op de markt. Maar zijn eerste verkooppunt, in de Decathlon in Dampremy, geopend met 250.000 euro aan financiële steun van vrienden en familie, overleefde de gezondheidscrisis niet.


Na een eerste gerechtelijke reorganisatieprocedure waarbij activa werden overgedragen, stond Shape&Go in 2021 weer paraat, met bijkomende nieuwe aandeelhouders boven op de bestaande, 258.000 euro aan herfinanciering en een banklening van 50.000 euro.


Op papier 29 oprichters. De bedenker van Shape stelt dat hij, omringd met ‘ervaren profielen’, zijn activiteiten beter gestructureerd had. Maar de heropleving is van korte duur. De ontwikkelings- en dus ook investeringsprojecten leiden tot onenigheid tussen de aandeelhouders. De visies zijn niet op elkaar afgestemd en er is geen uitzicht op winst.


Een revolutie ‘op de tast’


Hoewel hij overtuigd is van de innovatieve kanten van zijn concept, geeft de oprichter van Shape'n Go toe dat hij zich op deze sector van de foodservice heeft gestort, zonder toereikend onderzoeks- en ontwikkelingsbudget. Om nog maar te zwijgen over de inherente moeilijkheden van zijn geografische werkterrein, Charleroi. De formules van 10 euro, weliswaar heel betaalbaar, hebben geen bevredigende marges of volumes gegenereerd.


“Aurélien Luz begraaft evenwel zijn ondernemersambities niet”, aldus nog L'Echo. Afwachten of hij uit deze commerciële autopsie de juiste conclusies zal trekken.

bottom of page