Tankstations: is de shop strategischer dan de pomp?
- Amaury Marescaux
- 9 sep
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 17 okt
INSIGHT - De echte uitdaging voor de exploitanten heet nu non fuel retail. Met andere woorden: alles, maar geen brandstof.

Het tankstation is niet langer alleen een plek om te tanken. Met de daling van het
verbruik van fossiele brandstoffen en de opkomst van elektrische auto's, die
voornamelijk thuis of op kantoor worden opgeladen, heet de echte uitdaging voor de
exploitanten nu non fuel retail. Met andere woorden: alles, maar geen brandstof.
Zoals we in de vorige analyse van Gondola Foodservice zagen, blijft dit potentieel
grotendeels onderbenut. Minder dan 14% van de Belgen koopt elke maand voedsel of
drank in een benzinestation. En als ze toch iets consumeren, doen ze dat dubbel zo vaak
op de snelweg (64%) dan bij een plaatselijk tankstation (36%), voornamelijk om
praktische redenen en voor de snelheid.
Een regelgevende evolutie had de markt grondig kunnen verstoren: de nieuwe Belgische tabakswetgeving. Sinds 1 april mogen winkels met een oppervlakte van meer dan 400 m² geen sigaretten of tabaksproducten meer verkopen. Het gevolg: een deel van de verkoop is verschoven naar tankstations, die een stijging van het verkeer noteerden. Toch lijkt de impact op de omzet beperkt te blijven..
Het typische mandje bestaat voornamelijk uit drankjes (60%), broodjes (55%), zoete
snacks (51%) en koffie (41%). Veeleer gelegenheidsaankopen dan lunch- of snackpauze,
dus.
Een gedetailleerdere analyse van de producttransacties laat echter een aantal
interessante trends zien. In de sector packaged food & drinks springt één kampioen
eruit: Jupiler, waarvan de blikjes van 33cl en 50cl duidelijk de verkoop domineren.
Daarna komen Red Bull en Coca-Cola, wat de kracht van de frisdrankcategorie
bevestigt, die in haar eentje in waarde al goed is voor 36% van de aankopen. Zoete
snacks komen op de tweede plaats (14%), aangevoerd door Kinder Bueno, Twix en Leo.
Hartige snacks vertegenwoordigen maar 6,5% van de verkoop, maar Bifi wist door te
dringen tot de top 10 van alle producten. Tot slot wordt het segment van kant-en-klare
gedistilleerde dranken steeds populairder, met J&B Cola op kop in de verkoop.
Deze verschillende elementen tonen nogmaals de noodzaak aan om de shop van tankstations te transformeren tot een echte dagelijkse bestemming




