top of page

Tankstations: is de shop strategischer dan de pomp?

Bijgewerkt op: 17 okt

INSIGHT - De echte uitdaging voor de exploitanten heet nu non fuel retail. Met andere woorden: alles, maar geen brandstof.

 

GFS CUBE © Gondola Foodservice
GFS CUBE © Gondola Foodservice

Het tankstation is niet langer alleen een plek om te tanken. Met de daling van het

verbruik van fossiele brandstoffen en de opkomst van elektrische auto's, die

voornamelijk thuis of op kantoor worden opgeladen, heet de echte uitdaging voor de

exploitanten nu non fuel retail. Met andere woorden: alles, maar geen brandstof.

 

Zoals we in de vorige analyse van Gondola Foodservice zagen, blijft dit potentieel

grotendeels onderbenut. Minder dan 14% van de Belgen koopt elke maand voedsel of

drank in een benzinestation. En als ze toch iets consumeren, doen ze dat dubbel zo vaak

op de snelweg (64%) dan bij een plaatselijk tankstation (36%), voornamelijk om

praktische redenen en voor de snelheid.

 

Een regelgevende evolutie had de markt grondig kunnen verstoren: de nieuwe Belgische tabakswetgeving. Sinds 1 april mogen winkels met een oppervlakte van meer dan 400 m² geen sigaretten of tabaksproducten meer verkopen. Het gevolg: een deel van de verkoop is verschoven naar tankstations, die een stijging van het verkeer noteerden. Toch lijkt de impact op de omzet beperkt te blijven..

 

Het typische mandje bestaat voornamelijk uit drankjes (60%), broodjes (55%), zoete

snacks (51%) en koffie (41%). Veeleer gelegenheidsaankopen dan lunch- of snackpauze,

dus.

 

Een gedetailleerdere analyse van de producttransacties laat echter een aantal

interessante trends zien. In de sector packaged food & drinks springt één kampioen

eruit: Jupiler, waarvan de blikjes van 33cl en 50cl duidelijk de verkoop domineren.

Daarna komen Red Bull en Coca-Cola, wat de kracht van de frisdrankcategorie

bevestigt, die in haar eentje in waarde al goed is voor 36% van de aankopen. Zoete

snacks komen op de tweede plaats (14%), aangevoerd door Kinder Bueno, Twix en Leo.

Hartige snacks vertegenwoordigen maar 6,5% van de verkoop, maar Bifi wist door te

dringen tot de top 10 van alle producten. Tot slot wordt het segment van kant-en-klare

gedistilleerde dranken steeds populairder, met J&B Cola op kop in de verkoop.

 

Deze verschillende elementen tonen nogmaals de noodzaak aan om de shop van tankstations te transformeren tot een echte dagelijkse bestemming




ree

bottom of page