top of page

Tankstations: een commercieel potentieel dat nog steeds onderbenut is

INSIGHT OF THE WEEK - Op de snelweg of in de stad, stoppen aan een tankstation doen we in de eerste plaats om onze auto van de nodige brandstof te voorzien. Toch creëren veranderingen in de praktijk, gedreven door de opkomst van elektrische voertuigen en verwachtingen op het gebied van snelle en kwalitatieve horecagelegenheden, heel wat mogelijkheden die vandaag zeer weinig benut worden.

ree

Hoewel het aantal inschrijvingen van elektrische auto's toeneemt (23% marktaandeel volgens Febiac), vertegenwoordigen ze nog steeds slechts 6,9% van het wagenpark. De bestuurders van deze voertuigen gaan minder dan één keer per maand naar een tankstation omdat ze hun voertuig liever thuis of op kantoor laden. Maar als ze zich toch naar een tankstation begeven dan brengen ze hier wel meer tijd door,  gemiddeld 35 minuten. Daarentegen spenderen bestuurders van voertuigen met fossiele brandstoffen hier gemiddeld maar vijf minuten.


Die laatsten gaan vaker langs het tankstation (75% minstens één keer per maand), maar dat bevindt zich in de meeste gevallen in de buurt van hun woning (85%) in plaats van langs de snelweg, waar de voedingsconsumptie dan weer het hoogst is.


Marginale consumptie van voeding


Minder dan 14% van de Belgen koopt maandelijks eten of drinken in een tankstation, tegenover meer dan één op twee in een restaurant. En als ze toch iets consumeren, doen ze dat dubbel zo vaak op de snelweg (64%) dan bij een plaatselijk tankstation (36%), voornamelijk om redenen van gemak en snelheid.


De obstakels zijn nog steeds duidelijk: de prijzen worden als te duur beschouwd, het aanbod is beperkt, er is te weinig variatie en het wordt zelden als gezond ervaren. Het typische winkelmandje bestaat voornamelijk uit drankjes (60%), broodjes (55%), snacks (51%) en koffie (41%). Het gaat hier dus meer om gemaksaankopen en minder om het nemen van een echte eetpauze.


Op weg naar een tankstation als bestemming


Toch evolueert het model en worden er een aantal initiatieven genomen om van het tankstation een echte bestemming te maken. Op snelwegen bijvoorbeeld wordt het aanbod steeds diverser: fastfoodrestaurants (Burger King, McDonald's, KFC), full-service restaurants, speel- en werkruimtes en koffiebars in barista-stijl zoals bijvoorbeeld Starbucks. De bedoeling is om consumenten meer kwalitatieve tijd te laten doorbrengen bij tankstations (en dus meer opbrengst te genereren voor de exploitant).


In stedelijke en randstedelijke gebieden herpositioneren sommige tankstations zich als alternatieven voor lokale winkels, waarbij ze zich vooral richten op verse, gevarieerde en praktische producten. Zo is Esso een partnerschap aangegaan met Louis Delhaize om zijn winkels te beheren en heeft Q8 hetzelfde gedaan voor zijn ‘Shop&Go’-concept waarvoor het samenwerkt met Delhaize.



ree

bottom of page