top of page

Skello, de French Tech die HR verlicht, mikt op 3000 klanten in België

Bijgewerkt op: 5 dagen geleden

De Parijse onderneming had al via Franse klanten links en rechts wat activiteiten in ons land maar maakt nu openlijk zijn ambities bekend voor de Belgische markt.


De medeoprichtsters Quitterie Mathelin-Moreaux (CEO) en Emmanuelle Fauchier-Magnan (COO). © SKELLO
De medeoprichtsters Quitterie Mathelin-Moreaux (CEO) en Emmanuelle Fauchier-Magnan (COO). © SKELLO

Nu het nieuwe schooljaar van start gaat - vaak een scharniermoment in human resources-organisatie - maakt Skello officieel zijn ambities voor België wereldkundig. Het collaboratieve HR-platform wordt al gebruikt door meer dan 25.000 bedrijven in Europa, waaronder Starbucks, KFC en Big Mamma, en heeft als doel om “het leven van teams te vereenvoudigen”. En dat alles dankzij de all-in-one SaaS-oplossing voor het plannen, automatiseren en optimaliseren van personeelsbeheer.


Skello is ontworpen voor veeleisende sectoren zoals restauratie en detailhandel en belooft een besparing van 35 uur per maand, betere communicatie en een betere balans tussen werk en privé. De oplossing weet zich aan te passen aan specifieke lokale situaties (flexijobs, paritaire overeenkomsten) en integreert met de belangrijkste sociale secretariaten (SD Worx, Securex, Partena).


Skello is beschikbaar in het Frans, Nederlands en Engels en zet kunstmatige intelligentie in om managers te ondersteunen “zonder ze ooit te vervangen”. Ons doel is om binnen twee jaar met 3.000 klanten de HR-benchmark in België te worden.


“Onze missie is duidelijk: tijd vrijmaken voor mensen. Skello is een copiloot die teams in het veld helpt om zich beter te organiseren, geen controle-instrument”, legt medeoprichter Emmanuelle Fauchier-Magnan uit.


Een Californische start


Skello is ontstaan uit een ontmoeting in San Francisco in 2016 tussen Quitterie Mathelin-Moreaux, de toekomstige CEO, en Emmanuelle, de toekomstige COO, die allebei heel actief waren in de wereld van de start-ups. Tijdens de lunch stelden ze een opvallende kloof vast tussen de Californische foodservice en het Franse model: aan deze kant van de Atlantische Oceaan waren restaurants grotendeels onderbemand, vooral voor het beheren van roosters, die meestal nog in Excel of, erger nog, met de hand werden opgemaakt.


In Parijs hebben ze dan 250 restauranteigenaren bevraagd en vastgesteld dat 95% van hen hun teams aanstuurt zonder de juiste tools, waardoor kostbare tijd verloren gaat. Om hun idee werkelijkheid te laten worden, besloot een van hen een intensieve programmeeropleiding te volgen, om snel een eerste versie van hun applicatie te kunnen maken.


In slechts twee weken ontwikkelden ze een eenvoudig maar levensvatbaar prototype dat gebruikt kon worden om met de roosters van werknemers te jongleren. De eerste uitdaging die Quitterie en Emmanuelle zichzelf stelden was om voor de zomer vier restaurants te overtuigen om de oplossing te adopteren en ervoor te betalen... De rest is geschiedenis.



ree

bottom of page