top of page

Prijzen gehalveerd en gratis maaltijd voor de kinderen: Ikea wil “klanten een duwtje in de rug geven, nu het leven zo duur geworden is” 

Ingka, de holding die de meeste winkels en activiteiten van de meubelgigant exploiteert, kondigt een nieuw prijsbeleid aan voor zijn Ikea-restaurants. Inspanningen om met lage prijzen de klanten tegemoet te komen en tegelijk “solide prestaties en groei op de lange termijn te garanderen”. 

© INGKA.
© INGKA.

De köttbullar, het traditionele Zweedse recept dat zoveel mensen kennen als ‘Ikeaballetjes’, moeten we allicht niet meer voorstellen. In de restaurants van de geel-blauwe keten lunchen dan ook elk jaar honderden miljoenen klanten. Ikea heeft van betaalbaar eten een strategische hefboom gemaakt. De groep Ingka investeert volop in de klantervaring in de winkel en liet weten de prijzen van de maaltijden in de restaurants tijdelijk te halveren. De actie loopt van maandag tot vrijdag en de kinderen eten bovendien gratis. 


"In Frankrijk bijvoorbeeld, zal de ticketprijs van een lunch voor een gezin van vier — twee warme maaltijden (gehaktballen) voor volwassenen en twee kinderschotels — 6,96 euro bedragen in plaats van 19,90 euro”. En het bedrijf voegt er in een persbericht aan toe dat alle restaurantklanten ook nog eens een waardebon van 5 euro krijgen die ze in de winkel kunnen besteden. Het bericht blijft echter onduidelijk over de startdata van de actie en over welke van de 31 markten eraan zullen deelnemen.  


Van buffetkast tot restaurantbuffet 


Het nieuwe prijsbeleid sluit aan bij een nieuwe realiteit die scherp wordt aangevoeld, namelijk de druk van gestegen kosten voor levensonderhoud en de economische onzekerheid. Maar de groep mikt er natuurlijk mee op klantenwerving en verkoopconversie. 


“Eten is altijd heel belangrijk geweest voor Ikea, en we willen nog meer mensen laten genieten van ons horeca-aanbod, terwijl ze tegelijk ons meubelassortiment ontdekken”, zegt Ingka Retail Manager Tolga Öncü. 


Zoals de zaken er nu voor staan is niet bekend of Ingka hier een grote ‘loss leader’-strategie implementeert en dus verlies loopt als hefboom en investering om een rendabeler omzet aan te zwengelen. Kinderen gratis laten eten, onder voorwaarden die evenwel niet gepreciseerd worden, is gericht op gezinnen en die maken een flink percentage van de Ikea-klanten uit. In theorie versterkt deze aanpak ook het imago van Ikea als een bedrijf dat om zijn klanten geeft. 


Op een concurrentiële restaurantmarkt met stijgende prijzen zullen de Ikea-restaurants niet onopgemerkt blijven. Al valt nog te bezien of dit het bedrijf een beslissend voordeel zal opleveren ten opzichte van andere retailers of zelfs bepaalde fastfoodketens. 


Sommige consumenten zullen zich bij die 'bodemprijzen' allicht vragen stellen over de kwaliteit van de ingrediënten of bereidingen. Ikea moet in het licht van de zeer lage prijzen dus oog hebben voor de waardeperceptie. 


Nieuw assortiment om een ‘lunchbestemming’ te blijven 


De prijsverlaging is niet het enige initiatief. De Ikea-restaurants lanceren ook nieuwe gerechten, geïnspireerd op de Aziatische keuken. Ikea's moederbedrijf hoopt met die tweeledige strategie van lage prijzen en een gediversifieerd aanbod zo’n 8 miljoen nieuwe klanten aan te trekken. 


Ook het voedingsaanbod van Ikea wordt herzien. Zowel de kaart van de ‘bistro’s’ als het aanbod in de afdeling Zweedse producten worden vernieuwd, onder meer met vegetarische en vegan opties. De winkelketen wil immers dat zijn vestigingen ‘multiformat’ foodbestemmingen blijven. 

 

“Binnenkort lanceren we ons allereerste falafelgerecht en we voegen deze populaire snack niet alleen toe aan onze menu’s in het restaurant maar later ook in onze Swedish Food Markets. Goede kwaliteit, lage prijzen en een positief verschil maken voor de planeet … Dat zijn stuk voor stuk ingrediënten die als een rode draad door onze foodbusiness lopen”, aldus Lorena Lourido Gomez, Global Food Manager, IKEA Retail. 



bottom of page