top of page

Klanten zijn bereid om in ‘groenere’ restaurants een hogere rekening te betalen

Verspilling tegengaan, lokale producten, herbruikbare servetten, zuinig met energie … Ecologisch verantwoord is almaar belangrijker voor de klantervaring in de restauratie. In die mate dat in België bijna één op twee een hogere prijs zou aanvaarden in ruil voor meer duurzaamheid.

ree

“Duurzaamheid is in de horeca geen niche meer maar een bepalende factor”, zegt Emine Youssef, hoofd van de verkoopdirectie voor West-Europa bij Lightspeed. “Klanten hebben niet alleen sympathie voor initiatieven zoals afval vermijden of lokale producten gebruiken. Ze willen er ook gerust meer voor betalen. ”


  • Een verantwoorde keuken: 48% van de klanten is bereid om meer te betalen voor duurzaam bereide gerechten.


  • Voedselverspilling: 74% vindt het belangrijk dat restaurants stappen zetten om voedselverspilling tegen te gaan. Voor meer dan zeven op de tien Belgen is goed grondstoffenbeheer een doorslaggevend criterium bij de restaurantkeuze.


  • Transparantie: 64% wil dat duurzame opties duidelijk zichtbaar zijn op de kaart.


  • Afval: 63% verwacht dat restaurants plastic wegwerpartikelen bannen.


  • Energieverspilling: 48% let er ook op of het bezochte etablissement energie-efficiënt te werk gaat.


“Voor restaurantuitbaters liggen hier kansen om zich te onderscheiden en waarde toe te voegen"

“Het gaat erom duurzaamheid te integreren als integraal onderdeel van de klantervaring: van de kaart tot de energie-infrastructuur”, adviseert Emine Youssef, directeur bij Lightspeed.


Belgische horecaondernemers hadden die ecologische gevoeligheden van de consumenten trouwens al opgemerkt. Ruim zeven op de tien uitbaters (72%) stelde al vast dat klanten almaar bewuster kiezen voor duurzaam bereide gerechten. En velen onder hen hadden al een antwoord op die groeiende vraag:


  • In de praktijk: 48% zegt de voorkeur te geven aan regionale producten, 45% kiest voor plasticvrije alternatieven zoals papieren rietjes en 39% kiest voor herbruikbare servetten of vaatwerk.


  • Faciliteiten: 57% van de restauranthouders zegt te hebben geïnvesteerd in energiebesparende apparatuur, 51% in waterbesparende voorzieningen en 47% in afvalsorteersystemen.


  • Verspilling tegengaan: 37% van de ondervraagde horecaondernemers stelt kleinere porties op het bord voor om verspilling te beperken en 33% recyclet etensresten, bijvoorbeeld door groenteschillen te gebruiken voor bouillon of van oud brood paneermeel te maken.


  • Communicatie:  58% van de restauranthouders betreurt het gebrek aan feedback van klanten over hun initiatieven rond milieu. “Mogelijk omdat die inspanningen niet zichtbaar genoeg zijn. Transparante communicatie over duurzame keuzes is belangrijk voor het opbouwen van klantenwaardering en -trouw”, suggereert Lightspeed.


Bron: 2.000 consumenten die het afgelopen jaar een restaurant bezochten en 200 horecaondernemers namen deel aan de enquête, die in mei in België plaatsvond, op initiatief van Lightspeed, het eengemaakte kassa- en betaalplatform, in samenwerking met OnePoll.



ree





bottom of page