Hoe Kharis Capital inzet op Foodmaker om een Europese leider uit te bouwen in ‘healthy food’
- Christophe Charlot
- 16 okt
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 17 okt
Het Belgische fonds neemt een belang in het merk van Lieven Vanlommel om de internationale ontwikkeling ervan te versnellen in een sector die grote veranderingen doormaakt wat gezondheid, snelheid en rentabiliteit betreft.

Het Brusselse fonds Kharis Capital staat bekend als de belangrijkste aandeelhouder van de QSRP-groep, rond Quick, Burger King, O'Tacos en Nordsee. Merken met andere woorden die zich meer richten op snelheid en plezier dan op gezondheid. Vandaag zet Kharis Capital een stap in de richting van de bijzonder trendy ‘gezonde’ niche. Het fonds verwierf een belang in de Foodmaker-keten, die tot nog toe in handen bleef van Lieven Vanlommel en de familieholding Wernsing Food. Volgens L'Echo zou Kharis Capital een participatie van 49% verwerven. Deze fusie tussen de fastfoodspecialist en de Belgische speler in ‘fresh & healthy food’ is een strategisch keerpunt voor het fonds, dat zijn portefeuille aan het uitbreiden is. De bedoeling? Een Europese kampioen in gezonde restauratie tot stand brengen, die kan concurreren met de grote internationale ketens op de markt.
Met een omzet van 60 miljoen euro in 2024 en een rentabiliteit van ongeveer 2% zit Foodmaker in een opwaartse spiraal. Het bedrijf, dat in zijn centrale keuken in Westerlo naar schatting 150.000 maaltijden per dag produceert, levert zowel aan retailers (Delhaize, Carrefour, Rewe) als aan zijn eigen restaurants, waarvan er 25 zijn, voornamelijk franchisingzaken. De internationale groei is de laatste tijd versneld, vooral in Duitsland. Op de vier Europese markten waar het actief is, groeide het merk Foodmaker in 2024 met 40% en in de eerste vier maanden van 2025 werd een verdere stijging van 50% genoteerd. Het bedrijf streeft nu voor 2025 naar een omzet van 80 miljoen euro, met behoud van een winstgevende, geïntegreerde structuur.
Voor Kharis Capital is deze investering niet zomaar een diversificatiegok. Het maakt deel uit van een Europees multiformatplatform, van hamburgers tot vegetarische bowls. Het fonds controleert via QSRP in Europa al meer dan 1.200 restaurants en voegde eind 2024 nog Chopstix Noodle Bar (150 verkooppunten in het VK) aan zijn portefeuille toe. De ambitie is nu om Foodmaker te positioneren als de ‘healthy’ pijler van de Groep, complementair aan de bestaande fastfoodketens, en om er een toonaangevende speler op Europees niveau van te maken, met het oog op een omzet van 300 of 400 miljoen euro.
Om dit te bereiken is Foodmaker, gesteund door Kharis, van plan om op verschillende fronten tegelijk te werken.
Zuid-Europa, retail en verdubbeling van het restaurantnetwerk
Met de operationele en financiële steun van Kharis zal de groei van Foodmaker onvermijdelijk ook internationaal verlopen. Vandaag is het merk al aanwezig in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Het is zelfs in Duitsland dat Foodmaker zijn grootste groei boekt. In mei gaf Lieven Vanlommel ons enkele cijfers: “Foodmaker registreerde een groei van 49% in België, 92% in Frankrijk en 400% in Duitsland. In Duitsland zijn we van één naar zeventien regio’s gegaan. “Met Kharis kan Foodmaker zijn expansie blijven versnellen buiten de vier huidige markten (België, Frankrijk, Duitsland en Nederland), met name in Zuid-Europa, waar het management de opening van een nieuwe productiefaciliteit niet uitsluit. En niets wijst er trouwens op dat Foodmaker ook niet buiten Europa actief zou kunnen worden. Voor de zomer vertelde de oprichter van Foodmaker ons: “Voor de gezondheidscrisis hadden we in de Verenigde Staten een voorakkoord. Dat project willen we opnieuw lanceren. ”
De ontwikkeling zal vooral gericht zijn op de verdere versterking van de aanwezigheid van Foodmaker-schotels in de detailhandel, waar momenteel maar even 90% van de omzet gegenereerd wordt. Dankzij een overeenkomst met Rewe kan het bedrijf leveren aan de 3.800 supermarkten van de groep. “We hebben in zes maanden tijd in Duitsland bereikt waar we in België twintig jaar over hebben gedaan”, benadrukt de baas tijdens het gesprek met Gondola Foodservice. Ongetwijfeld zal deze strategie worden overgedaan op nieuwe markten.
Onze ontwikkelingsplannen omvatten ook het openen van nieuwe restaurants. De groep plant een verdubbeling van het aantal verkooppunten tot 50, voornamelijk via franchisingcontracten in de aangrenzende landen.
Een strategische alliantie tussen volume en waarde
De samenwerking tussen Kharis Capital en Foodmaker is gebaseerd op een convergentie van modellen: de industriële capaciteit en financiële discipline van een internationale cateringgroep, gecombineerd met de productinnovatie en 'gezonde' waardepropositie van Foodmaker. Door dit laatste in zijn groeistrategie centraal te stellen probeert Kharis een nieuwe generatie Europese consumenten aan zich te binden die graag snel ... maar goed willen eten.
De uitdaging is nu om dit Belgische succesverhaal te vertalen naar een pan-Europese speler in ‘better food’, die volumes, marges en duurzaamheid weet te combineren.





