Fries & Go, het pak "Belgische frietjes" dat in 35 seconden klaar is
- François Remy

- 15 uur geleden
- 3 minuten om te lezen
Fries & Go wil de kwaliteit van goede Belgische frietjes combineren met de snelheid van een automaat. Dit concept van twee Luikse ondernemers is bedoeld voor drukbezochte plaatsen maar ook als catering voor evenementen. Het belooft een nieuwe standaard te worden in het aanbod aan heerlijke zelfbedieningsproducten.

Een combinatie van technologie, functionaliteit en culinaire traditie. Met hun merk Fries & Go hebben Arianne Polis en Yoko Uhoda de allereerste automaat voor frieten in de Benelux gelanceerd (want ja, er was al een versie ‘French Fries’). De eerste automaat werd bij de ingang van een Carrefour Market in Luik geïnstalleerd. Binnenkort wordt dit via partnerschappen over het hele land uitgebreid.
"We kondigen graag onze steun aan voor een zeer innovatieve Belgische start-up die een revolutie teweegbrengt in een pijler van onze cultuur", vertelt Arnaud Lesne, Directeur Innovatie & Partnerships bij Carrefour België.
De zelfbedieningsautomaat bevat een diepvriezer die tot 20 kg frieten kan bevatten, en twee friteuses om twee keer te bakken in plantaardige olie. De machine produceert een portie in recordtijd, met of zonder ketchup (de enige saus die momenteel verkrijgbaar is, om problemen met allergieën te vermijden). Het proces verloopt snel, maar is erop gericht om de look en feel van traditionele frietkramen te reproduceren.
Een delicatesse in een slimme portie
"Toen ik opgroeide, waren frietjes een integraal onderdeel van onze familietradities. We aten ze minstens één keer per week bij mijn grootouders. Ze belichamen zowel een cultuur als de kunst om gezellig samen te zijn", zei Arianne Polis, die tegelijkertijd herinnert aan de essentiële plaats die sport altijd heeft ingenomen in het leven van dit voormalige juniorlid van het nationale triatlonteam. "Het heeft me één essentieel ding geleerd: evenwicht. Daarom komt kwaliteit bij Fries & Go altijd op de eerste plaats. Want genieten van een traditie moet plezier geven, geen overdaad. ”
Na tien jaar te hebben gewerkt als Europees inkoopmanager (FMCG - Voeding) bij Mercadona, de grootste retailgroep van Spanje, hadden Arianne en haar partner Yoko een innovatief idee. Aan het einde van een cultureel uitstapje in Luik, was de pizza-automaat in de buurt de enige manier om snel iets te eten. Maar waarom geen frietjes? En kijk, hier is het hoorntje snelle Fries & Go, met 110 g frietjes, voor 3,5 euro per stuk.
Iedereen komt met goede uitvindingen op de proppen. De uitdaging bestaat erin om ze te realiseren en op de markt te brengen. Om dit te bereiken hebben de medeoprichters van Fries & Go regionale exclusiviteit bedongen met Nederland, Luxemburg en het Iberisch schiereiland bij de Kroatische fabrikant van hun frietautomaat.
België als kwaliteitscriterium
Om hun Europese ambities waar te maken, richten ze zich op drukbezochte gebieden (supermarkten, treinstations, bioscopen, enz.) die een dienstverlening van 24 uur per dag, 7 dagen per week vereisen. Vanaf het begin focussen ze op de specifieke kwaliteit van het product en gebruiken ze 100% Belgische grondstoffen. De olie, aardappelen en saus zijn allemaal lokaal.
Het jonge frietjesbedrijf heeft ook een overeenkomst getekend met Maison Despriet, een Cash & Carry-specialist in voedingsproducten sinds 1965, die de eerste officiële distributeur voor de gelegenheid is geworden. Voor toekomstige concessiehouders maakt deze overeenkomst het logistieke beheer gemakkelijker, aangezien ze bijna alle middelen leveren die nodig zijn voor de automaten.
Daarnaast zet Fries & Go in op knapperige en warme frietjes om een drukbezet maar veeleisend cliënteel te verleiden. De eerste feedback vermeldt systematisch de onverwachte kwaliteit van de frietjes. De onmiddellijke uitdaging is om het publiek ervan te overtuigen dat een pakje frietjes dat de naam waardig is hiermee binnen handbereik is.
Goudstaven?
Over het algemeen is een businessmodel met verkoopautomaten een optie met weinig risico voor ondernemers. Deze machines verschillen van traditionele winkels, omdat ze weinig initiële investeringen en minimale bedrijfskosten vereisen (geen loonkosten of onbetaalbare commerciële lease). Ze werken continu en genereren passieve, schaalbare inkomsten die inspelen op de constante vraag naar snelle, toegankelijke producten die gemakkelijk en op afstand kunnen worden beheerd.
De opkomst van Fries & Go illustreert de behoefte, in het segment van catering voor onderweg, om automatisering te integreren om zo te voldoen aan de vraag naar een snelle hap die 24/7 beschikbaarheid is, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het warme product.
Dit lijkt erop te wijzen dat de industrie opschuift in de richting van ultra-geoptimaliseerde modellen (lage bedrijfskosten, weinig menselijke tussenkomst) om de zaak zo winstgevend mogelijk te maken in strategische gebieden. Voor consumenten bevestigt dit een sterke trend naar extreem gemak, waarbij ze accepteren dat zelfs traditioneel bereid voedsel nu bijna onmiddellijk gegeten kan worden.




