top of page

Douwe Egberts opent een nieuw D.E. Café in Leuven

Bijgewerkt op: 22 apr

© Douwe Egberts
© Douwe Egberts

Koffiegigant JDE Peet's zet in België door met zijn omnichannelstrategie en opent een nieuw verkooppunt rond zijn historische merk Douwe Egberts.


De groep opende recent een nieuw D.E. Café in de Bondgenotenlaan 145, in Leuven, een strategische locatie vlak bij het station. Met dat retailconcept biedt JDE Peet's een premiumervaring in het universum van Douwe Egberts, met een complete kaart die gaat van intense espresso's tot ijscappuccino's, om ter plekke van te genieten of om mee te nemen. De inrichting, omschreven als 'cosy', richt zich op consumenten die op zoek zijn naar een kwalitatieve koffiepauze. Deze fysieke uitbreiding vindt plaats in een voor Douwe Egberts best complexe commerciële omgeving in België. 


Douwe Egberts is opgericht in 1753 en vertegenwoordigt dus een erfgoed van bijna drie eeuwen Nederlandse koffie-expertise. Sinds het merk in 2020 deel ging uitmaken van JDE Peet's, heeft het geprofiteerd van de logistieke kracht van een groep die 4.400 kopjes koffie per seconde serveert, verdeeld over 50 internationale merken.


De opening van dit nieuwe verkooppunt (nummer twee, na Kinepolis Antwerpen) illustreert de evolutie van de markt en de groeiende vraag naar premiumervaringen. Ondanks een solide jaarlijkse groei van 7,9% in 2024 wordt JDE Peet's geconfronteerd met een spectaculaire stijging van de grondstofkosten, met een verdubbeling van de prijs van de groene koffie in dezelfde periode (+100%). Terwijl de Groep in 2024 zijn prijzen al met 4,5% heeft verhoogd om deze inflatie gedeeltelijk te compenseren, engageert hij zich nu om tegen 2025 “de kosteninflatie zoveel mogelijk te absorberen”, een aanzienlijke uitdaging waar alle spelers in de sector de komende maanden mee te maken krijgen.

bottom of page