1 op de 3 restaurantuitbaters vindt een voorschot bij reserveren noodzakelijk
- Gondola Foodservice
- 8 jul
- 2 minuten om te lezen
Ondanks de noodzaak om iets te doen aan de financiële risico's, onder meer van no-shows, blijft in de horeca verdeeldheid bestaan over het idee om de klant bij het boeken om een voorschot op de restaurantrekening te vragen.

Veel restauranthouders vinden vooruitbetalingen ondertussen een noodzakelijke maatregel. Meer dan een derde (34%) ziet ze als de enige manier om klanten ertoe aan te zetten een boeking serieus te nemen, zo blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed en boekingssoftware Zenchef bij 250 horecabedrijven in België.
Almaar meer restaurants zijn vragende partij, vooral de gastronomische etablissementen. Door die vooruitbetalingen hopen de uitbaters het aantal no-shows en dus de gederfde omzet te beperken.
Toch blijft een dergelijke methode een dilemma voor de betrokken horecaspelers. In de praktijk kiezen negen op tien restaurantuitbaters (90%) ervoor om bij onlinereservaties geen aanbetaling te vragen. Om de eenvoudige reden dat het klanten zou kunnen ontmoedigen en hen naar de concurrentie drijven, zodat het aantal boekingen erdoor zou afnemen. Meer dan de helft van de respondenten (53%) denkt dat een vooruitbetaling mogelijke klanten kan doen afhaken.
Het onderzoek toont ook dat het probleem complexer is dan het lijkt. Bij 40% van de respondenten leeft immers het gevoel dat ze begripvollere klanten hebben. Tegelijkertijd vindt een bijna even groot aandeel (39%) zo’n voorschot niet in overeenstemming is met de professionele waarden van de gastvrijheid.
“De gastvrijheidssector staat dus voor een uitdaging: een goede balans vinden tussen gastvrijheid en het beperken van het financiële risico”, zegt Emine Youssef, Regional Director Benelux Hospitality bij Lightspeed. “Elke ondernemer moet zijn eigen koers uitstippelen, afhankelijk van het karakter van zijn bedrijf en zijn klantenkring. ”
Voor een kleinere groep (20%) is het zelfs een principiële kwestie: zij vinden het niet kunnen om al een betaling te vragen nog vóór er ook maar iets van consumptie plaatsvond. Vooral omdat een aanbetaling op een boeking geen absolute garantie is tegen inkomstenderving.
Technologische opties en een transparante communicatie met het doelpubliek zouden volgens de studie wel een Belgisch compromis kunnen vormen. Als het voorschot op een aanvaardbare manier in het boekingsproces geïntegreerd wordt kan dit het risico beperken, zonder het vertrouwen aan te tasten of de kwaliteit van de dienstverlening in het gedrang te brengen.
Oplossingen voor het probleem van de 'tafeldeserteurs' zouden zelfs nieuwe mogelijkheden kunnen bieden: geautomatiseerde bevestigingen en herinneringen kunnen bijvoorbeeld kostbare afwezigheden tot een minimum beperken, terwijl ze bijdragen tot een “stabieler beheer en een betere klantervaring”, aldus Lightspeed en Zenchef.
“In andere sectoren, zoals bioscopen of evenementen, is vooruitbetaling heel normaal. Met intelligente reserveringsoplossingen kunnen restauranthouders het aantal afwezigheden terugdringen en tegelijkertijd de klanten een rimpelloze ervaring garanderen”, vertelt Edgar Rouwenhorst, Marketing Director bij Zenchef. “Dat is dan een win-winsituatie. ”