top of page

Drank in de horeca: Coca-Cola blijft marktleider op een strategische markt

Bijgewerkt op: 3 jul

INSIGHT OF THE WEEK - Welke drankjes worden het vaakst besteld in Belgische cafés en restaurants? Terwijl Coca-Cola de onbetwiste nummer één is, tekent zich achter hen een duidelijke hiërarchie af in de drankensector. Van marges tot seizoensinvloeden en distributiestrategie, de cijfers bieden een verhelderend inzicht.

In de Belgische horecasector, die zowel centraal staat in de lokale economie als kwetsbaar

is wat betreft winstgevendheid, vertegenwoordigen dranken een niet te verwaarlozen

strategische hefboom. Volgens een analyse van Gondola Foodservice verhogen ze niet

alleen de gemiddelde waarde van bestellingen, maar zorgen ze ook voor waardevolle extra

marges in een tijd waarin veel bedrijven met een precair financieel evenwicht kampen.


Coca-Cola uiterst dominant


Belgen staan bekend als ‘levensgenieters’ en dit wordt weerspiegeld in hun

horecaconsumptie. Alcoholische dranken spannen duidelijk de kroon voor wat betreft de

consumptie in cafés, hotels en restaurants in het land. Ze vertegenwoordigen 39,4% van de

markt, gevolgd door frisdranken met 17,9%. Warme dranken vertegenwoordigen op hun

beurt 17% van de markt, sterke dranken 12,1% en water slechts 9,7%. Dit cijfer is erg laag,

vooral omdat de meeste restaurants nog geen gratis water aanbieden.


Binnen deze hiërarchie springt Coca-Cola eruit. Het colamerk alleen al is goed voor 39%

van de frisdrankverkoop, wat overeenkomt met bijna 8,9% van de totale waarde van de

dranken die in de Belgische horecasector worden geserveerd. Coca-Cola is aanwezig in

68% van de horecazaken en is daarmee de meest verspreide drank. Een cijfer dat

verrassend kan lijken want gezien de populariteit van het merk zou men kunnen verwachten

dat het in bijna alle horecazaken aanwezig zou zijn. Dit biedt ruimte om te groeien,

aangezien 32% van de horecazaken hun dranken nog niet aanbiedt. Tenzij dit een

strategische keuze is van Coca-Cola dat zou kiezen voor een selectieve aanwezigheid in de

meest winstgevende verkooppunten.


De categorie alcoholische dranken


Bieren staan helemaal bovenaan in de alcoholische categorie met 20,3% marktaandeel in

waarde, vóór wijnen (19,1%). Pils is nog steeds het best verkochte bier, maar de honger

naar sterke blonde bieren blijft onverminderd aanwezig met op de eerste plaats Duvel, dat


25% van deze felbevochten markt verovert. Jupiler blijft het favoriete bier in de horeca

(2,6% van de drankenmarkt), vóór Stella Artois (1,9%). Bij wijn zien we dat witte wijn aan

de top staat, maar er is weinig gedetailleerde informatie beschikbaar vanwege de

complexiteit en fragmentatie van de markt.


Espresso en Ice Tea volgen...


Het op één na meest bestelde product in de horeca is geen koude drank, maar espresso,

wat het belang van consumptiemomenten illustreert. In de subcategorie frisdranken staat

ijsthee, gedomineerd door de merken Lipton Ice Tea en Fuze Tea, op de tweede plaats,

maar met volumes gelijk aan 18% van de markt... of een derde van wat de subcategorie

Cola vertegenwoordigt...


Met uitzondering van Aperol Spritz zijn er maar weinig drankjes waarbij we een echt

seizoensgebonden effect observeren. De Italiaanse cocktail is de best verkopende

sterkedrank in de horeca, goed voor 24% van de verkoop in het segment. Het verbruik

verviervoudigt in de zomer wanneer de verkoop vier keer hoger ligt dan in de winter. Dit

versterkt zijn status als zomerproduct, waarvan geprofiteerd kan worden tijdens het

toeristische seizoen.


Kortom, hoewel de onderliggende trends in de richting van gezondere opties gaan, blijven

deze relatief marginaal in een markt die gestructureerd blijft rond een paar spelers waar men

niet omheen kan. Coca-Cola behoudt een zeer comfortabele voorsprong, zowel in termen

van volume als van aanwezigheid, in een wereld waar het vermogen om extra verkoop te

genereren via dranken essentieel blijft voor de levensvatbaarheid van horecazaken.




Deze observatie maakt deel uit van een bredere analyse die te vinden is in het whitepaper The Financial Anatomy of Horeca in Belgium , geproduceerd door Gondola Foodservice, dat exclusief voor onze leden beschikbaar is. ✉️ Neem contact op met Amaury Marescaux om deze te ontvangen .



 


bottom of page