‘Sportbier’ Thrive heeft bij honderden van zijn fans ruim 800.000 euro opgehaald
- François Remy
- 1 jul
- 1 minuten om te lezen
Succesvolle crowdfundingcampagne voor de Gentse producent van het eerste alcoholvrije proteïnebier, in afwachting van zijn patent. Thrive had het enthousiasme van het publiek voor de ontwikkeling van deze nieuwe categorie functionele dranken flink onderschat maar krijgt er naast privékapitaal een flinke financiële ondersteuning bij.

‘Round closed’ lezen we op de website van het crowdfundingplatform Crowdcube. En hoe! Het team achter het opkomende merk van alcoholvrij bier had in de geheime salons van de durfkapitalisten over investeringskapitaal kunnen onderhandelen. “Maar Thrive is gebouwd op een gemeenschap en dit was een kans om die gemeenschap te laten delen in de waarde die we creëren”, zegt Laurens D'Hoore, oprichter van de brouwerijstart-up nieuwe stijl.
569 investeerders met uiteenlopende financiële profielen namen deel aan het crowdfundingprogramma dat twee weken eerder werd gelanceerd. Sommigen belegden 100 euro, anderen telden zonder aarzelen 12.500 euro neer. De gemiddelde investering bedroeg 1.447 euro.
De respons was zo groot dat het opgehaalde bedrag met 65% ruimschoots boven het gestelde doel lag. Bij de sluiting op maandag stond de teller op 823.908 euro. “Honderden van onze fans zijn nu ook investeerder en nog enthousiastere ambassadeurs geworden”, straalt de Thrive-baas.

Deze financieringsronde komt boven op een fondsenwerving van 500.000 euro bij bestaande en nieuwe privé-investeerders. Dit zal uitmonden in een uitbreiding van het alcoholvrije assortiment van Thrive dat momenteel bestaat uit het beroemde sportherstelbier Peak, Play voor “gezond dagelijks gebruik” en de recentere Unwind IPA “ter ontspanning”.
Met directe en terugkerende bestellingen die in de lift zitten, on-tradeverkoop in bars van klimzalen en sportclubs en off-trade in winkels en supermarkten, wil de kleine brouwer zijn merkbekendheid en daarmee zijn internationale expansie een boost geven.