top of page

Sodexo streeft nu naar 'operationele duurzaamheid'

De Franse restauratiegigant stelde een nieuw stappenplan voor verantwoord ondernemen op. Met 'Better Tomorrow 2028' maakt Sodexo een strategische bocht om duurzaamheidsbeperkingen om te zetten in hefbomen voor economische en commerciële prestaties.

ree

Gezondheid, veiligheid, duurzaamheid. Sodexo belooft betere tijden. Het gaat hier niet om een analyse van de laatste kwartaalresultaten van de Franse gigant (waarin een vertraging van de omzetgroei in 2026 wordt voorspeld door moeilijkheden in de VS). Het gaat veeleer om de strategische koerswijziging 'Better Tomorrow 2028', die het einde lijkt in te luiden van het tijdperk van 'perifere' MVO en het begin van een focus op 'operationele duurzaamheid'.


Hoewel het bedrijf graag beweert een 'pionier' te zijn op dit gebied, met een eerste routekaart van dit type in 2009, lijkt de uitdaging deze keer heel anders. Het gaat nu om het integreren van deze doelstellingen in de dagelijkse prestatie-indicatoren. Officieel "om de sociale, maatschappelijke en milieu-impact van zijn activiteiten te vergroten" en, zoals je leest tussen de regels van de bedrijfscommunicatie door, om marges en klantentrouw veilig te stellen.


Na Covid begon de internationale groep aan een grondige herstructurering, met onder meer de spin-off Pluxee, om opnieuw een pure-player te worden in de restaurant- en dienstensector. Tegen 2025 "zullen we het einde hebben bereikt van een cyclus waarin we belangrijke mijlpalen in onze transformatie hebben gehaald en een solide basis legden voor de toekomst," aldus Sophie Bellon, dochter van de oprichter, en voorzitter van de Raad van Bestuur van Sodexo.


Successen en nieuwe uitdagingen


Deze overgang werd met name gemarkeerd door de voltooiing van de vorige

MVO-roadmap, Better Tomorrow 2025. Die werd negen jaar geleden gelanceerd en was afgestemd op de aanbevelingen van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. En de meeste doelstellingen zijn bereikt, zoals het Franse bedrijf aangeeft in zijn universele registratiedocument voor 2025.


Voorbeelden op het gebied van human resources zijn het 'historisch lage' aantal ongevallen met arbeidsverlet, de inclusieve omgeving met 42% vrouwelijke senior managers, het gemiddelde aantal uren opleiding per werknemer van 12,4 per jaar (+5,1%) en het pakket aan sociale voordelen dat van kracht is in meer dan 70% van de landen waar Sodexo actief is.


Op milieugebied, de vermindering van de directe en indirecte uitstoot van broeikasgassen voor de energiebehoeften van het bedrijf (scopes 1 en 2) met -37,7% ten opzichte van 2017, of de "99,3% van de Sodexo-consumenten" die elke dag toegang hadden tot gezonde levensstijlopties.


Van engagement naar uitvoering, een andere logica


Voortbouwend op deze resultaten is de BT28-routekaart ontworpen als een pragmatisch actieplan waarin meetbare vooruitgang wordt geboekt op weg naar een 'duurzaam bedrijf', d.w.z. "verankerd in de operationele realiteit en resultaatgericht". Het is een benadering die neerkomt op één groot domino-effect: het mobiliseren van de 426.000 medewerkers die 27.000 klantensites bedienen om een positieve impact te genereren op het leven van 80 miljoen consumenten... en op de planeet.


"Vandaag betekent verantwoorde groei bijdragen aan een veiligere, gezondere en eerlijkere wereld," benadrukt Sodexo. Maar de vorige versie van het Better Tomorrow-plan benadrukte ook terugkerende uitdagingen op het gebied van de complexiteit van wereldwijde toeleveringsketens, het belang van geconsolideerde gegevens en "de noodzaak om duurzaamheidsacties beter te koppelen aan de activiteiten ter plekke”.


ree

Voorbij haar prijzenswaardige karakter moet de duurzame strategie ook een antwoord bieden op andere uitdagingen van een pragmatischere orde. Zoals ook het optimaliseren van middelen in het huidige marktklimaat. De doelstelling om voedselverspilling tegen 2028 te verminderen is een goede illustratie van deze convergentie tussen ecologie en economie. Voedselrationalisatie betekent een directe verlaging van de inkoopkosten van grondstoffen. Op dezelfde manier voldoet de overgang naar een meer plantaardig aanbod aan de klimaatvereisten en vermindert het tegelijk de blootstelling aan de volatiliteit van de prijzen van dierlijke eiwitten.


Of naleving, in het bijzonder van de Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die vereist dat bedrijven gedetailleerde en betrouwbare informatie bekendmaken over hun effecten op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG).


Duurzaamheid als katalysator voor verandering?


Het eerste jaar van de implementatie van de CSRD-richtlijn valt dus samen met Sodexo's nieuwe manier om zijn duurzaamheidsbeloften te beheren en te communiceren. Dat gezegd zijnde is het bedrijf niet vanaf nul begonnen. Het al veel langer bestaande duurzaamheidstraject zou alleen zijn versneld onder druk van de regelgeving.


"We hebben ervoor gekozen om CSRD te zien als een katalysator voor transformatie. Een speciaal multidisciplinair team coördineerde de inspanningen binnen functies als duurzaamheid, financiën, interne controle en projectmanagement. Onze aanpak versterkt de vergelijkbaarheid, maakt gegevens betrouwbaarder en geeft een transparant beeld van onze prestaties," zegt Marc Rolland, secretaris-generaal van Sodexo.


Veranderingen in klimaat- en sociale regelgeving, verschuivingen in de verwachtingen van consumenten ten aanzien van gezondere voeding en groei in verband met koolstofarme, plantaardige en afvalbeperkende oplossingen vertegenwoordigen voor Sodexo, vanuit financieel oogpunt, zowel kansen als materiële risico's.


De groep is zich daarom terdege bewust van het reputatierisico en het juridische risico bij niet-naleving van strengere lokale regelgeving of het onvermogen om de doelstellingen voor broeikasgasemissies te behalen. Sodexo kan markten verliezen als het niet optreedt of te lang treuzelt in zijn reactie op de groeiende vraag van zijn klanten en consumenten op dit gebied. Zelfs marketing moet (eco-)verantwoord zijn, zoals de Franse reus aangeeft, omdat die "nieuwe marktkansen en toegang tot een bredere consumentenbasis" biedt. En in sociale termen gaat het bij diversiteits- en retentiebeleid minder om het humanistische ideaal dan om het beperken van de exorbitante kosten die gepaard gaan met personeelsverloop en het verbleken van het imago als werkgever.


ree

"Een cultuur van voortdurende verbetering”


Toegegeven, extra-financiële informatie over de duurzaamheidsstrategieën en -inspanningen van grote bedrijven, ontdaan van het zuivere marketinglaagje, is net zo essentieel als boekhoudkundige gegevens. Ze stelt ons in staat om de waardecreatie, veerkracht en concurrentiekracht van een belangrijke economische speler te beoordelen.

"Het opbouwen van een duurzaamheidskader met dezelfde striktheid als dat voor het financiële vergt tijd en discipline. Deze ontwikkeling weerspiegelt die van de IFRS-normen in de financiële sector. Hun maturiteit heeft jaren op zich laten wachten, maar nu vormen ze een erkend kader. Uiteindelijk is het CSRD een hefboom voor meer transparantie," zegt Sébastien de Tramasure, CFO van de Sodexo Groep.


Duurzaamheid in het bedrijfsleven is een belangrijk concept dat abstract lijkt en dimensies omvat van processen, protocollen, materialen en immateriële zaken die dit ontegensprekelijk complex maken. Industrieën lijken het echter steeds minder te zien als een beperking en steeds meer als een differentiërende factor, een instrument voor operationele ontwikkeling.


"We hebben er bewust voor gekozen om het te verankeren in de operationele realiteit van onze regio's en landen. Op deze manier is de CSRD-richtlijn zowel een oefening in naleving als een krachtige katalysator voor de ambities die we onszelf hebben gesteld als onderdeel van Better Tomorrow 2028," zo benadrukt Mouna Fassi Daoudi, sustainability director van de Sodexo-groep. "Ze heeft ons in staat gesteld om onze gegevens en systemen te versterken, multifunctionele functies zoals verantwoordelijke inkoop, klimaat en personeelszaken te mobiliseren en een cultuur van voortdurende verbetering in te voeren" Afwachten of deze cultuur zich door de hele sector zal verspreiden en vooral hoe blijvend ze zal blijken.

 


bottom of page