top of page

De verdwijnende minibar, financiële goocheltruc voor de hotels

Hotelketens heroverwegen hun bedrijfsmodel, in een poging om elke vierkante meter winstgevend te maken. Elementen die onmisbaar geacht werden voor de beleving, zoals de minibar, verdwijnen simpelweg. Of doet het de klant gewoon even wegkijken... en zijn centen elders besteden. Abracadabra.

The Money-Making Secrets Behind Hotel Design | WSJ Pro Perfected © The Wall Street Journal / YouTube
The Money-Making Secrets Behind Hotel Design | WSJ Pro Perfected © The Wall Street Journal / YouTube

Een goed uitgevoerde goochelact is gebaseerd op goed geoefende technieken. Doen wegkijken, dus? Door de aandacht te vestigen op wat verdwijnt, leiden we de blik af van wat elders gebeurt. De illusie van leegte vervult andere functies. Volgens designexpert Ron Swidler, CEO van The Gettys Group, in de serie Pro Perfected van Wall Street Journal, is de truc met de uit hotelkamers verdwijnende minibar daar een uniek voorbeeld van.

 

De minibar is slechts een onderdeel van een bredere financiële truc: de kamers verkleinen, met behoud van de klanttevredenheid, om de ruimte te optimaliseren en elke vierkante centimeter die vrijkomt efficiënt te benutten. Kasten, bureaus, strijkplanken en alles wat niet essentieel is gaat eruit. Op de schaal van een hele vestiging leveren al die kleine stapjes meteen aanzienlijke besparingen op. Hotelgroepen kunnen dan wanden verplaatsen om het aantal kamers te vergroten, en kleinere kamers zijn sneller schoongemaakt, met hetzelfde of minder personeel.


De minibar – what’s in a name – neemt nochtans niet veel ruimte in. Bovendien biedt de miniatuurkoelkast, vol drankjes en snacks, een potentieel lucratieve directe-verkoopruimte in de kamer. Alleen vergt deze minibar onevenredig veel aandacht (voorraad controleren, indien nodig dagelijks aanvullen) en blijkt hij uiteindelijk duur om te beheren. Dus geen opoffering, juist het tegenovergestelde.


Dynamiseren van plaatsen voor interactie ... en consumptie


“Het is geen kwestie van goedkoop optimaliseren, maar van elementen met lage toegevoegde waarde schrappen, zoals zelden gebruikte minibars, en deze ruimte opnieuw investeren waar het er echt toe doet”, benadrukt Ron Swidler in een aanvullende notitie over de winstgevendheid van hotelkamers.


De sleutel tot klanttevredenheid, en de inkomsten die daarvan afhankelijk zijn, ligt buiten de kamer. Door de kamers minder te laten doorwegen op de activiteiten, kunnen exploitanten de gemeenschappelijke ruimten uitbreiden en nieuw leven inblazen: bar, lounge, restaurant(s) en verkoopautomaten. “We moeten klanten ademruimte bieden in gemeenschappelijke ruimten. Dat creëert ook verkoopkansen”, legt de CEO van The Gettys Group uit.


In zijn nota geeft de ontwerper als voorbeeld het Moxy Hotel, een hotel in het middensegment van de Marriott-keten, uit het Canadese kuuroord Banff, in het hartje van de Rocky Mountains, waar de grab-and-go-balie elke maand 3.000 dollar (~2.500 euro) genereert. Een aanzienlijk rendement op investering voor een service waarvoor zeer weinig personeel nodig is.


Herconfiguratie op maat


Meer in het algemeen schuilt in elk oppervlak en elke schoonmaakroutine een ontwerpmogelijkheid. Het aantal zitplaatsen in een bar heeft een directe invloed op de personeelsbehoefte. Met inzicht in de wisselwerking tussen volume en mankracht, wordt het mogelijk om “de financiële impact te maximaliseren door de operationele kosten te minimaliseren”.


De check-in kan perfect aan de bar, wat bij aankomst meteen voor een levendige sfeer zorgt en nog eens personeel bespaart ook. Belangrijke gemiste kansen moeten worden geïdentificeerd door de lokale concurrentie, klantprofielen en de drijvende krachten achter de vraag in de omgeving te analyseren.


Hotels moeten “alle restaurants en bars in de omgeving aandoen om te begrijpen waar de echte kansen liggen om met iets anders te komen. Elk element moet perfect op zijn plaats lijken en klanten iets bieden dat ze nergens anders in de buurt kunnen vinden”, stelt Ron Swidler.


En hoe goed de optimalisatie ook is opgezet, het blijft aan de hotelexploitanten om de kwaliteit van de diensten te garanderen. Een groot deel van de globale ervaring zal altijd afhangen van het talent van de teams om het klanten naar de zin te maken. En dan begint de financiële magie ...



ree

 
 
bottom of page