De ‘koningin van de kroket’ verkoopt haar paneertechnologie aan de eigenaar van Bicky
- François Remy
- 20 jun
- 3 minuten om te lezen
De geheime recepten van TNS voor ovengebakken kroketten gaan een nieuw leven leiden bij GoodLife Foods, eigenaar van onder andere de merken Bicky, Mexicano en Beckers (de uitvinder van de frikandel).

“Een innovatieve speler op de markt van snacks en hapjes in België en daarbuiten”. Het was in deze gloedvolle bewoordingen dat de Nederlandse groep GoodLife Foods, de grote Europese producent van hartige diepvriesproducten, zijn overname aankondigde van het Belgische TNS. Op de financiële voorwaarden werd echter niet ingegaan.
Over productinnovatie gesproken … De eigenaar van merken als Bicky, Beckers en van Oers verwerft de “unieke technologie” rond paneersel voor ovenbereiding die ontwikkeld werd door ‘de koningin van de kroketten’, de bijnaam waaronder Daphné Aers, de oprichtster van TNS, in haar woonplaats in Oost-Vlaanderen bekend staat.
Van de bekendheid, die ze ruim tien jaar geleden verwierf met haar optreden in VTM ‘De beste hobbykok van Vlaanderen’, maakte ze gebruik om onder de naam ‘Pure Daphne’ in Eeklo en Gent twee krokettenbars te openen. Het avontuur in de restaurantbusiness heeft niet lang geduurd. De etablissementen sloten respectievelijk in 2017 en 2018.
Door een gebrek aan succes, maar ook door de moeilijkheid om tegelijk een horecazaak en een bedrijf te leiden. Daphné Aers was op zoek gegaan naar een partner om haar te helpen met het beheer, of zelfs om een keten op te zetten. Tevergeefs. Toch heeft de jammere ervaring ook “een beetje als een labo” gediend voor de CEO van TNS.
200.000 kroketten per dag
“Mijn passie voor innovatieve producten van hoge kwaliteit was de afgelopen 25 jaar mijn drijfveer. Het was mijn droom om deze innovatieve producten toegankelijk te maken voor veel meer klanten en consumenten. Dat kan alleen worden bereikt door aan te sluiten bij een bredere groep”, zei ze, eraan toevoegend dat ze bij GoodLife Foods de juiste appreciatie had aangetroffen voor wat ze had ontwikkeld, maar ook een verlangen om “samen het potentieel te ontsluiten”.
Het bedrijf noteerde in 2024 een omzet van 15,5 miljoen euro en realiseerde sinds de gezondheidscrisis een cumulatieve groei van 16%. De nettowinst schommelde de afgelopen jaren tussen break-even en 600.000 euro, met uitzondering van vorig jaar toen TNS een klein verlies boekte (-25.085 euro, -107% YoY). De brutomarges schommelen over het algemeen rond de 3 miljoen euro.

De twintig werknemers en twee vestigingen van TNS produceerden tot nog toe voor de detailhandel en de restauratiesector, voornamelijk in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. “We produceren nu 200.000 kroketten per dag”, verklaart Daphné
Aers, en “ze smaken nog hetzelfde als toen”.
De oprichtster en voormalige CEO gaat in dienst bij GoodLife Foods om “te zorgen voor een soepele overgang en te helpen bij het stimuleren van innovatie binnen de Groep”. De Nederlandse speler neemt een strategische stap die hem in staat moet stellen om zijn productaanbod verder uit te breiden.
Doel: alles uit de kast halen
TNS produceert een assortiment van 80 producten, van traditionele garnaalkroketten tot bietenkroketten en gemberbladerdeeg, allemaal artisanaal bereid. Een nieuwe inspiratiebron voor GoodLife Foods, dat grote ambities heeft met Daphnes alternatieve paneermeel voor
gezonder bakken.
“Haar 100% oventechnologie en haar innovatieve DNA betekenen voor TNS een grote meerwaarde. We kijken ernaar uit om met Daphné samen te werken om onze portfolio verder uit te breiden”, aldus de Belgische CEO van GoodLife Foods Dirk Van de Walle,. Het is de bedoeling om de omzet van TNS de komende jaren te verdubbelen door te investeren
in bijkomende productielijnen.
GoodLife Foods is sinds 2023 eigendom van het Britse investeringsfonds IK Partners en heeft momenteel bijna 1.700 mensen in dienst. Dat personeelsbestand is meer dan
verdubbeld door de overnames, op één jaar tijd, van de Duitse specialist in halal diepvriesproducten Pure Ingredients en de Spaanse producent van gepaneerde producten Audens).
De groep is al fysiek aanwezig in België en produceert in het Limburgse Bocholt zijn populaire frikandellen en Bicky-merk. Deze Belgische afdeling groeide sinds 2020 met meer dan 50% en haalde op de laatst bekende balans voor 2023 een omzet van 39,6 miljoen euro. Ter vergelijking: de moedermaatschappij haalde in dezelfde periode een totaal van 267 miljoen.