Q8 test smart kitchens in zijn Belgische stations
- François Remy
- 17 jun
- 3 minuten om te lezen
Na het grote succes van dit model in Denemarken gaat tankstationuitbater Q8 de slimme keuken ook uittesten op de Belgische markt. De eerste van de vijf intelligente keukens gaat dit najaar open in de omgeving van Herstal.

“We zijn ervan overtuigd dat dit ook voor België een echte game changer zal worden”, vertelt een enthousiaste Sarah Pillen, Shop & Retail Performance Manager bij Q8. In Denemarken zijn nu 88 stations uitgerust met slimme keukens en de resultaten overtreffen er alle verwachtingen: de verkoop van voedingsmiddelen ging er pijlsnel door het dak.
De eerste zes maanden registreerde het brandstofmerk een toename met 228% van de gemiddelde bestelling, een uitbreiding met 80% nieuwe online klanten en een verviervoudiging van de omzet uit voeding.
Q8 dankt deze resultaten aan het digitale foodmarketconcept van de Deense startup Noahs. Dat berust op hightech maar compacte modulaire keukens die een plaatsje vinden in onderbenutte ruimtes (vanaf slechts 1 m²).
Een digitaal foodmarketconcept
Slimme keukens zijn verbonden met een digitaal platform en kunnen allerhande bereidingen aan, van populaire snacks tot gezonde en zelfs kwaliteitsgerechten (taco's, burgers, poke bowls, salades, ...). Alle ingrediënten worden dagelijks vers geleverd vanuit een centrale werkplaats en de bereidingen gebeuren op bestelling.
“Het aanbod kan voortdurend worden aangepast. Een station kan in vijf weken vijf merken testen en dan een compleet nieuw aanbod uitwerken”, verduidelijkt Sarah Pillen. “Zo kunnen we onze klanten een ruimer assortiment maaltijden aanbieden, zowel in de shops als online.”
Alle gerechten en de Shop & Go-producten van Delhaize kunnen ook besteld worden via éénzelfde platform dat toegankelijk is via kiosken in de stations maar ook via toepassingen zoals Takeaway en UberEats. Een fietskoerier brengt de bestellingen dan aan huis, op kantoor of onderweg.
Van de pomp tot de lunchpauze
Tankstations moet inspelen op de veranderende verwachtingen van de consumenten onderweg. Maar ook op de nieuwe manieren waarop klanten hun tijd onderweg gebruiken, met name door de omstandigheden van het opladen van elektrische auto's. Zo’n on-the-go eetpatroon slaat aan bij dit grote, diverse publiek op zoek naar gebruikscomfort.
Door de samenwerking met foodtechbedrijf Noahs voegt operator Q8 ook een selectie verse maaltijden toe die ook toegankelijk zijn via digitale platforms, om meer avondklanten aan te trekken. Het zwaartepunt ligt nu immers op ontbijt en lunch).
“We zijn verheugd dat we kunnen bijdragen tot een digitaler en efficiënter voedselaanbod, ook in termen van kosten”, zegt Daniel Baven, CEO van Noahs, dat hiermee voor zijn allereerste lancering buiten Denemarken staat en die als een heuse springplank ziet. “Niet alleen in tank- en laadstations, maar ook in supermarkten, hotels, pretparken, kantoren en zelfs scholen. ”
Uitrol in 75 stations in Belgïe en Luxemburg
Noahs heeft zichzelf als missie gesteld om ‘de status quo van foodtech’ op internationale schaal te doorbreken, met een zero-capexmodel, dat geen initiële investering vereist en distributeurs verbindt met de food- en retailsectoren van de digitale economie. De startup ziet zichzelf als een soort ... ‘Spotify voor restaurants’ . Net zoals artiesten daar hun muziek te gelde maken, stelt Noahs platform voedingsmerken in staat om te verdelen via andere netwerken met geïntegreerd menu- en voorraadbeheer.
En voor Q8 is het een kans op een ‘kant-en-klaar’ aanbod dat voldoet aan de behoeften van zijn publiek. Het brandstofmerk start daarom een test met slimme keukens in vijf proefstations, het eerste in de Luikse regio. Dat opent in het najaar in Herstal. Q8 heeft in België een netwerk van 465 tankstations en ruim 120 Shop & Go-buurtwinkels.
“We zijn van plan om met dit concept snel uit te breiden naar een totaal van 75 stations. Ons concept kan zeer snel op meer locaties worden uitgerold. Gemiddeld kost het ons slechts twee weken om een station uit te rusten met een compacte keuken en een digitale foodmarket”, verklaart Sarah Pillen, Shop & Retail Performance Manager bij Q8.