top of page

Horeca: België, Europees kampioen wat dichtheid betreft... maar tegen welke prijs?

INSIGHT OF THE WEEK - Uit de analyse van Gondola Foodservice blijkt dat de Belgische horeca een bijzonder dichte netwerk heeft. Deze situatie weerspiegelt een hoge bereikbaarheid, waardoor klanten vaak naar restaurants komen, maar ook hevige concurrentie creëert.

België kan prat gaan op een van de dichtste horecanetwerken van Europa. Volgens een analyse van Amaury Marescaux, CEO van Gondola Foodservice telt ons land gemiddeld 1,18 horecazaken per km², tegenover 1,08 voor Nederland, 0,72 in Frankrijk en slechts 0,28 in Duitsland. Dit bijzonder dichte netwerk resulteert in een zeer toegankelijke sector voor het hele land.


In Brussel is de dichtheid het grootste: 31,8 vestigingen per km², een van de hoogste percentages van alle Europese hoofdsteden. Deze concentratie weerspiegelt een diepgewortelde culinaire traditie, maar ook de extreme versnippering van de Belgische markt. Een groot aantal spelers strijdt om klanten in een beperkte ruimte, waardoor een hoge mate van structurele concurrentie ontstaat. Als gevolg daarvan staan de marges onder druk en is rentabiliteit vaak problematisch, wat de algemene prestaties van de sector afremt.


Eén Belg op twee gaat elke maand op restaurant


Ondanks deze concurrentiële omgeving blijven de consumentengewoonten stevig overeind. Volgens gegevens van Sirius Insight, de partner van Gondola Foodservice, zegt 52% van de Belgen minstens één keer per maand uit eten te gaan. Dit percentage stijgt tot 67% in Brussel, een verschil van 15 punten. Omgekeerd zegt slechts 10% van de Belgen nooit een restaurant te bezoeken.


Fastfood- en traditionele restaurants blijven binnen die gewoonten ook een belangrijke rol spelen: 55% van de Belgen gaat minstens een keer per maand naar de ‘frituur’. In Vlaanderen is het voor een kwart van de bevolking zelfs een wekelijkse praktijk. Fastfoodrestaurants trekken maandelijks 36% van de Belgen, maar de verschillen zijn groter. 26% van de Belgen gaat nooit.


Onder die voorkeuren gaat enige ongelijkheid schuil


Niet alle restauratieformules spreken hetzelfde publiek aan. Hoewel de bezoekfrequentie varieert met het inkomen of de levensfase, zijn het de friettenten en fastfoodzaken waar de contrasten naar voren komen.


Daar stappen vooral jongvolwassenen binnen. Veel koppels met kinderen, vaak uit huishoudens met een bovenmodaal inkomen, gaan regelmatig naar de frituur. Omgekeerd zijn de huishoudens met bescheiden inkomens oververtegenwoordigd in het fastfoodsegment.


Senioren, die bijna een kwart van de Belgische bevolking uitmaken, zijn ondervertegenwoordigd in beide formules, maar behouden een duidelijke affiniteit met het traditionele restaurant, wat hun gehechtheid weerspiegelt aan het klassiekere tafelen.



Deze observatie maakt deel uit van een bredere analyse die te vinden is in het whitepaper The Financial Anatomy of Horeca in Belgium , geproduceerd door Gondola Foodservice, dat exclusief voor onze leden beschikbaar is. ✉️ Neem contact op met Amaury Marescaux om deze te ontvangen .





bottom of page