top of page

Wie is Global Coffee, die nieuwe grootste ‘pure player’ ter wereld in de koffiesector?

Global Coffee Co. is een wereldkampioen in wording, de reus die is ontstaan uit de 15,7 miljard euro kostende fusie tussen de Amerikaanse groep Keurig Dr Pepper (KDP) en het Nederlandse JDE Peet's, eigenaar van merken als Douwe Egberts en Senseo. Het wordt daarmee een directe concurrent van Nestlé, de huidige marktleider in koffie.

ree

Met een gecombineerde jaarlijkse netto-omzet van ongeveer 16 miljard dollar, een aanwezigheid in meer dan 100 landen en een dominante commerciële positie in de meeste van die landen, is Global Coffee Co. op weg om 's werelds grootste koffiebedrijf te worden.

Dat is alvast hoe de verantwoordelijken van KDP en JDE Peet's hun ‘nieuwe kampioen’ met zijn veelzeggende naam voorstelden: Global Coffee Co. zal al snel kunnen uitpakken met een “ongeëvenaarde portefeuille in alle koffiesegmenten, via alle kanalen en op alle prijsniveaus”.


KDP betaalde 15,7 miljard euro, volledig in contanten, voor Global Coffee, dat gespreid wordt over een wereldwijd hoofdkantoor in Burlington en een internationaal hoofdkantoor in Amsterdam, Dit is de grootste overname in Europa in meer dan twee jaar.

“Deze transactie creëert aantrekkelijke groeimogelijkheden voor onze medewerkers, klanten en andere betrokken”, stelde Rafa Oliveira, tot aan de overname de CEO van JDE Peet's.Daarna draagt hij het stokje over aan Sudhanshu Priyadarshi, de huidige CFO van KDP en toekomstig hoofd van Global Coffee. De recordtransactie lijkt in ieder geval logisch in veel opzichten.


Commercieel offensief,economisch defensief


Het commerciële offensief is toegespitst op de concurrentie met Nestlé, de marktleider in koffie. De nieuwe entiteit brengt de merken van KDP samen met die van JDE Peet’s en wordt zo vergelijkbaar met de koffieactiviteiten van de Zwitserse multinational. “De beide zouden elk een aandeel hebben van ongeveer 20% van de wereldwijde consumentenmarkt voor koffie en thee”, wist Maxime Stranart, een analist bij ING, aan Reuters te vertellen.

Vanuit een meer defensief oogpunt en op een bredere economische schaal koppelt de operatie oordeelkundig twee complementaire bedrijven. “Dit matigt het eurocentrische en gestandaardiseerde karakter van veel van JDE Peet's activiteiten en geeft Keurig een internationale uitstraling”, voegde Jon Cox, analist bij Kepler Cheuvreux, daar aan toe.

De oprichting van Global Coffee Co. vindt plaats tegen de achtergrond van recordprijzen voor koffie, als gevolg van droogte bij de belangrijkste producenten in Brazilië en Vietnam, en de beslissing van de Amerikaanse president om 50% invoerrechten te heffen op de uit Brazilië ingevoerde bonen.


Vorige maand gaf Keurig toe dat zijn koffiemachines financieel ‘zwakker’ zouden gaan presteren als gevolg van de hogere productiekosten door de handelstarieven van Trump.


Dubbele coup


“De bekenmaking van vandaag betekent een belangrijk moment in de transformatie van de drankensector”, zegt een trotse Tim Cofer, de huidige CEO van de KDP-groep. En de veteraan in de sector van de consumptiegoederen wikt zijn woorden, wetende dat hij binnenkort aan het hoofd komt van Beverage Co, het tweelingzusje van Global Coffee.

Zodra de overname erop zit wil KDP zich namelijk opsplitsen in twee afzonderlijke Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven, om zo ook op de Noord-Amerikaanse frisdrankenmarkt een nieuwe reus op te richten. De entiteit die ontstaat door de afsplitsing van Keurig krijgt de nuchtere naam ‘Beverage’. Ze zal een beurswaarde hebben van 300 miljard dollar en een jaarlijkse netto-omzet realiseren van meer dan 11 miljard dollar.

Ook hier zal de portefeuille tegelijk gebaseerd zijn op opkomende én iconische merken: Dr Pepper uiteraard, dat in zijn eentje al ruim 5 miljard dollar genereert, Canada Dry >1 miljard dollar, 7UP, A&W … En dan hebben we het nog niet gehad over het direct shop delivery systeem dat “gedifferentieerd en in volle expansie” is of over het “kapitaalefficiënte” groeimodel.


De twee grote nieuwe spelers, Beverage en Global Coffee, staan klaar om een sterke positie in te nemen in hun respectievelijke markten, door in de belangrijke segmenten en geografische zones in te zetten op beproefde, zo niet geoptimaliseerde operationele modellen.


Ironisch is wel dat deze grote consolidatie in de drankenindustrie er komt net op het moment dat Coca-Cola's droom om 's werelds grootste koffiemerk te worden feitelijk aan het vervliegen is ...


ree

bottom of page