Thrive haalt op de eerste dag van zijn crowdfunding al 250.000 euro op: “Dit hadden we niet zien aankomen”
- François Remy
- 17 jun
- 2 minuten om te lezen
Het ‘sportbier’ doet sinds donderdag het crowdfundingplatform Crowdcube bruisen. Terwijl we dit schrijven is al 75% van het oorspronkelijke doel bereikt.

“Na amper één dag en één e-mail naar onze klanten zitten we al aan 205.000 euro”, zei een verblufte Laurens D'Hoore, oprichter van Thrive, het Belgische merk van alcoholvrij proteïnebier. “We wisten dat er interesse bestond in onze community, maar dit succes hadden we totaal niet verwacht.
Zoals Gondola Foodservice drie weken eerder al aangaf, was Thrive zijn entourage aan het polsen over een mogelijke crowdfundingcampagne.
De race is gestart en de resultaten verschijnen sinds vorige donderdag op het Britse Crowdcube-platform. De teller staat al op ruim 370.000 euro van een streefdoel van 500.000. Dat bedrag is een onderdeel van een grotere financieringsronde van 1 miljoen euro, dankzij de inbreng van de historische investeerders.
“We hebben het break-evenpoint bereikt en alles valt op zijn plaats. Nu is het tijd om door te schakelen en onze gezonde bieren aan meer klanten en in meer landen aan te bieden”, zegt Laurens D'Hoore enthousiast.
Deze financieringsoperatie is voor het merk Thrive een snapshot die zijn gezonde financiële positie illustreert. Het brouwerijbedrijf werd pre money, dus vóór de injectie van nieuw kapitaal, op 8 miljoen euro geschat. Het telt ruim 14.000 klanten in de directe verkoop (D2C) en is in België in meer dan 800 verkooppunten aanwezig.
De afgelopen twee maanden steeg de omzet boven de 1,4 miljoen euro uit. “Ruim 1.000 D2C-klanten van de meer dan 14.000 hebben meer dan 4 keer besteld”, luidt het bij Thrive. En ze wijzen ook op de goedkeuring van topsporters, zoals olympisch kampioen triatlon Jan Frodeno.
“De traditionele alcoholvrije bieren voldoen vaak niet aan de verwachtingen van actieve, gezondheidsbewuste consumenten. Terwijl de markt voor functionele dranken groeit blijft bier achterop hinken, en dat ondanks zijn potentieel als gezonde, natuurlijke, alcoholvrije drank”, aldus nog Thrive.
Leuk om weten is ook dat het Belgische merk de individuele investeerders niet alleen in staat stelt om een ‘stukje van de producent van het gezondste bier’ in handen te krijgen maar die participatieve financiering ook gepaard laat gaan met incentives al naargelang van de inzet.
Vanaf 500 euro krijgen Crowdfunders als eerste toegang tot nieuwe producten, boven op een gratis pakket met 12 bieren naar keuze (Peak voor sportherstel, Play voor dagelijks gebruik en Unwind IPA voor ontspanning). Wie voor 10.000 euro investeert ontvangt een pakket van 48, 20% korting voor een jaar, een wielershirt van Thrive en een uitnodiging voor een special event voor investeerders.