top of page

‘Sportbier’ Thrive peilt naar de interesse bij klanten in een crowdfunding

Het Belgische alcoholvrije proteïnebier is actief op zoek naar manieren om zijn internationale groei te boosten. Een van de opties is een crowdfundingcampagne. Maar alvorens te sprong te wagen peilt het management of de community er iets voor voelt om “een stukje Thrive te bezitten” …

Thrive
Thrive

“Let’s keep building something great — together” In een e-mail die via een 'Invest'-adres verstuurd werd naar Thrive-klanten en andere volgers van het jonge merk onderstreept Laurens D'Hoore de uitnodiging om mee te gaan in het ondernemersavontuur. Voor één keer schrijft de oprichter van het eerste met proteïnen verrijkte alcoholvrije.


“We onderzoeken momenteel het idee om een crowdfundingcampagne te lanceren, waarbij we jullie - onze gemeenschap - de kans willen bieden om in Thrive te investeren. Niet om je favoriete alcoholvrije bieren te drinken, maar om een stukje eigenaar te worden van het bedrijf erachter”, vertelt de ex-advocaat en fervente fietser die samen met De Proefbrouwerij en het departement brouwtechnologie van de KU Leuven het concept ontwikkelde.


Sinds het in 2021 op de markt kwam, is het merk Thrive op grote schaal verkrijgbaar in België, in de supermarkten van Carrefour, Colruyt en Delhaize, en recent verscheen het ook in200 Albert Heijns in Nederland en bij Decathlon in 7 landen, waaronder Frankrijk, Spanje, Zwitserland. En niet te vergeten de bijna 400 verkooppunten, niet alleen in de horeca maar ook in sportclubs en klimzalen.


Een duidelijk momentum want de vennootschap draait sinds kort break-even. Om het tempo erin te houden, is het brouwteam uiteraard op zoek naar fondsen om zijn 'bieren die je beter maken' sneller naar het buitenland te krijgen.


Geen betere ‘ambassadeurs-aandeelhouders’ dan de eigen klanten, dachten ze zo. Terwijl “investeren in een privébedrijf als Thrive normaal is voorbehouden aan professionele investeerders”, wil Laurens D'Hoore “het graag anders te doen”.


Dus komt er, om kort te gaan, alvast een enquête bij de klanten om naar de ‘interesse te peilen’. Met een korte online bevraging in drie stappen wil men erachter komen of de potentiële campagne zinvol is en, zo ja, hoeveel mensen bereid zijn om bij te dragen, in stappen van 100 tot 1.000 euro en met bedragen tot 5.000 euro en meer.


Dit is natuurlijk nog geen investeringsaanbod en de antwoorden zijn ook niet bindend. Maar de feedback zal de bedrijfsleiding helpen om de knoop door te hakken. Een nieuwe kapitaalsronde bij Thrive om de uitbreiding te financieren staat inmiddels vast. Afwachten nog volgens welke modaliteiten. “Bekendheid is momenteel de grootste uitdaging”,vertelde de oprichter vorige week aan De Standaard. Hij voegde er echter aan toe dat de directe concurrentie nog in de kinderschoenen staat en zich amper in de fase van de smaaktests bevindt.


Met een prijs per blikje van 2,5 euro zit het sportbiermerk aan de bovenkant van de markt. De grote brouwerijgroepen trekken zich bovendien wat terug uit dit segment omdat de marges te klein zijn. Ook maatschappelijke ontwikkelingen zouden in het voordeel van de Belgische speler kunnen werken. Zo kent Noorwegen al een wet die reclame voor 0%-alternatieven verbiedt als ze afkomstig zijn van bedrijven die ook alcoholische dranken produceren.

bottom of page