Prosus neemt de leiding bij JET: Takeaway-oprichter Jitse Groen is... "to go"
- François Remy

- 2 dagen geleden
- 4 minuten om te lezen
Just Eat Takeaway.com (JET), het moederbedrijf van het bekende bezorgplatform in België, heeft een grote transitie aangekondigd: de historische oprichter en CEO, Jitse Groen, treedt terug uit de directie van het bedrijf dat hij in 2000 oprichtte. Achter de officiële aankondiging schuilt een onmiskenbare realiteit: Prosus, inmiddels eigenaar, zet zijn eigen mensen aan het roer en legt zijn strategie op, waardoor het vertrek van de oprichter feitelijk wordt bespoedigd.

Een overgang met de schijn van een afzetting? Het is in ieder geval het einde van een tijdperk en het begin van een ogenschijnlijk stevige ingreep. Na een kwart eeuw aan het hoofd van Just Eat Takeaway.com (JET), kondigt oprichter en CEO Jitse Groen aan "vandaag het schip te verlaten". Een besluit dat de gedaanteverwisseling van de Amsterdamse bezorgreus bevestigt: nu het bedrijf onder de duim zit van tech-investeerder Prosus, zet laatstgenoemde zijn eigen mensen op sleutelposities om de "groei te hernieuwen", wat een duidelijke breuk markeert met de visie van de oprichter.
Het persbericht is formeel en laat de teugels over aan Roberto Gandolfo, de huidige voorzitter van de Raad van Commissarissen van JET en topman bij Prosus Europe. Een benoeming die effectief wordt per 1 januari 2026, onder voorbehoud van goedkeuring door De Nederlandsche Bank. Maar wie tussen de regels door leest, ziet een brute versnelling van de tijdlijn. Hoewel het aantreden van de nieuwe CEO pas verwacht wordt op 1 januari 2026, spreekt Jitse Groen van een onmiddellijk vertrek, wat vloekt met de zachte transities die gebruikelijk zijn bij grote beursgenoteerde bedrijven.
Dit opent de deur voor interpretaties over een mogelijk groot strategisch meningsverschil of een dwingende wens van de nieuwe sterke aandeelhouder om zijn eigen tempo op te leggen. Het lijkt op gardening leave, een op non-actiefstelling waarbij het bedrijf op de automatische piloot of onder officieus interim-bestuur draait gedurende een procedurele periode. Dit duidt doorgaans op een vertrouwensbreuk.
Prosus zet zijn pionnen uit: de iFood-strategie?
Fabricio Bloisi, CEO van Prosus, steekt het niet onder stoelen of banken: JET gaat een "nieuwe fase in onder eigendom van Prosus". Het gebruikte vocabulaire ("executie", "snel bewegen", "transformeren") klinkt als een beleefde motie van wantrouwen richting het recente management, dat door de nieuwe machthebbers mogelijk als te traag wordt beschouwd.
De aangewezen opvolger, Roberto Gandolfo, staat bekend om zijn wapenfeiten. Als huidige voorzitter van de Raad van Commissarissen van JET en bestuurder bij Prosus Europe, is hij een puur product uit de omgeving van het investeringsfonds. Hij leidde het Braziliaanse bedrijf iFood (een andere deelneming van Prosus) en liet het platform groeien van 1 naar 120 miljoen bestellingen per maand. iFood staat inmiddels bekend als een uiterst efficiënte en winstgevende logistieke "oorlogsmachine". Het importeren van dit model naar Europa, waar het arbeidsrecht en de regulering van gig workers (platformwerkers) veel strenger zijn, wordt een grote uitdaging voor de nieuwe CEO.
Maar door een expert in hypergroei en operationele optimalisatie te benoemen, geeft Prosus zijn roadmap af: winstgevendheid alleen is niet meer genoeg, het bedrijf moet weer een "technologische kampioen" worden. Om de controle volledig dicht te timmeren, vervangt Fabricio Bloisi Gandolfo als voorzitter van de Raad van Commissarissen, waarmee hij de volledige greep op het bestuur verzekert, van strategisch tot operationeel niveau.
"Ik verlaat het bedrijf vandaag, na er een kwart eeuw te hebben doorgebracht. Ik ben enorm trots op het werk dat ons team heeft verzet en ik wil mijn diepste dank betuigen aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit buitengewone avontuur. Moedig voorwaarts!" - Jitse Groen, ex-CEO van Just Eat Takeaway.com
Het einde van het studentenavontuur en het dilemma van de oprichter
Het vertrek van Jitse Groen sluit een hoofdstuk van vijfentwintig jaar af. Vanuit een idee geboren op een zolderkamer in Enschede in 2000, bouwde Groen een imperium op via gedurfde overnames (Lieferando in 2014, de fusie met Just Eat in 2020). De balans is kolossaal: 60 miljoen consumenten. 19 miljard euro aan handelsvolume in 2024. Een dominante aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland.
In zijn slotverklaring, die emotioneel getint is, lanceert de oprichter een laatste "Moedig voorwaarts!", een oproep om met moed vooruit te gaan, alsof hij wil herinneren aan de strijdlust die JET in staat stelde de prijzenoorlog in de sector te overleven.
Deze herschikking illustreert mogelijk een klassieker uit het technologisch kapitalisme: het moment waarop de financiële investeerder oordeelt dat de visionaire oprichter een rem wordt op de industriële ontwikkeling.
In het persbericht lijkt de uitdrukking "onder eigendom van Prosus" meer veelzeggend dan toevallig. Tot voor kort was JET een beursgenoteerd bedrijf met een versnipperd aandeelhouderschap. Prosus heeft zijn positie geconsolideerd om niet langer als investeerder, maar als eigenaar-operator te handelen. Dit is een sterk signaal: JET zal waarschijnlijk een herstructurering in private equity-stijl ondergaan (kostenreductie, focus op de meest winstgevende segmenten, mogelijke verkoop van dochterondernemingen).
Door de controle over te nemen, gokt Prosus erop dat de expertise in platformbeheer à la Gandolfo beter zal presteren dan de ondernemersintuïtie à la Groen. Het valt nog te bezien of deze rationalisatie de interne cultuur niet zal breken van een bedrijf dat is opgebouwd rondom de sterke persoonlijkheid van zijn schepper.




