top of page

Non-stop toegang tot de “koelkasten van het hotel”: Carrefour België en Accor testen een nieuwe BuyBye

Het BuyBye-concept van intelligente, autonome koelkasten, dat eerder in België al met succes getest werd, wordt nu ingezet in een hotelomgeving in het Ibis Styles bij de luchthaven Paris-Charles de Gaulle.

ree

In en om Parijs-Charles de Gaulle houden zakenreizigers, toeristen en luchthavenpersoneel zich wel vaker op buiten de openingstijden van de traditionele restaurants. Het Ibis Styles Roissy CDG werkte een nieuw aanbod uit om te voldoen aan de behoeften van dat specifieke publiek: het BuyBye concept van intelligente, zelfstandige koelkasten die 24 uur per dag in grab-and-go-modus toegankelijk zijn.


Hotelgasten ontgrendelen de deuren met hun bankpas of mobiele betaalapp en kiezen vervolgens uit een selectie die varieert van snacks tot kant-en-klaarmaaltijden. Hun aankopen worden automatisch geïdentificeerd en in rekening gebracht. “Allemaal volledig autonoom, dankzij kunstmatige intelligentie (AI). Het is de allereerste microhotelwinkel - 6 m² - die volledig werkt op basis van AI”, klinkt het trots bij Carrefour België.


De winkelketen en de Franse hotelgroep Accor openen donderdag de nieuwe winkel. Dit is het begin van een partnerschap dat als veelbelovend wordt gezien en als een “belangrijke fase” in de uitrol van de formule. “Met de Carrefour BuyBye in het Ibis Styles Roissy CDG combineren we het beste van twee werelden: de innovatieve, klantgerichte retailoplossingen van Carrefour en de horeca-expertise van Accor”, aldus Arnaud Lesne, directeur Innovatie & Partnerships bij Carrefour België.


De “koelkasten van het hotel” in het Ibis Styles. © Carrefour
De “koelkasten van het hotel” in het Ibis Styles. © Carrefour

Geleidelijk experimenteren of langzame acceptatie?


Carrefour had deze nieuwe BuyBye-winkelervaring al eerder dichter bij huis uitgeprobeerd. De Groep werkt samen met de Portugese start-up Reckon.ai, die voor zijn oplossingen via intelligente, zelfstandige, kant-en-klare microwinkels een patent heeft aangevraagd. Deze technologie is gebaseerd op computervisie, een vorm van AI waardoor machines het vermogen krijgen om te begrijpen wat ze filmen of fotograferen.


Strategisch geplaatste camera's op elk niveau van de koelkast zorgen voor een dubbele controle en garanderen een maximale nauwkeurigheid bij de facturering. En naast het herkennen van producten maakt het systeem het ook mogelijk om in realtime de voorraden bij te houden.


Sinds het in december 2023 een pilootmicroshop in Zaventem startte, analyseert Carrefour feedback van klanten, op zoek naar manieren om de oplossing op grotere schaal te implementeren. In theorie helpt deze praktische verbruikservaring, die uitnodigt tot ‘impulsaankopen’ zoals Reckon.ai het zegt, bij het ontwikkelen van een nabijheidsstrategie.


In Brusselse pop-up store van Reeborn, een BuyBye voor wie plots een “klein hongertje” ervaart. © Carrefour
In Brusselse pop-up store van Reeborn, een BuyBye voor wie plots een “klein hongertje” ervaart. © Carrefour

Maar het concept heeft zich inmiddels niet erg verspreid. Er is een BuyBye in gebruik in het Brusselse hoofdkantoor van de reclamegroep Publicis, een andere bij SHAPE, de militaire NAVO-basis bij Bergen, en een derde in het Service Centre van ... Carrefour België.

Vorig jaar werd in een Brusselse pop-up store van Reeborn, het tweedehands platform van Carrefour, een soortgelijke outlet opgezet voor wie plots een “klein hongertje” ervaart.


Was dat een voorbeeld van voorzichtig testen van een technologie die nochtans veeleer efficiënt dan duur heet te zijn? Of wijst het op een langzame acceptatie door een publiek dat globaal best tevreden is met de huidige beschikbaarheid van snacks en andere kant-en-klare voeding? Afwachten maar. Het merk claimt op basis van de “eerste successen in België” in ieder geval over een solide concept te beschikken.



ree

bottom of page