Deliveroo: kan DoorDash het Wolt-model nog eens overdoen?
- Gondola Foodservice
- 6 mei
- 3 minuten om te lezen
DoorDash neemt Deliveroo over voor 2,9 miljard pond en is zo meteen aanwezig in negen nieuwe Europese landen. De Amerikaanse groep zou best het beproefde Wolt-recept nog eens kunnen overdoen om zijn lokale groei te versnellen.

DoorDash bevestigt de informatie die recent de ronde deed: de overname van Deliveroo voor maar liefst 2,9 miljard pond. Het doel van deze fusie van twee grote bezorgplatforms is om een globale speler in lokale handel te worden, met een sterkere aanwezigheid in Europa.
DoorDash, weinig bekend in Frankrijk maar dominant in de States, krijgt met de geografische spreiding van Deliveroo nu voet aan de grond in negen extra landen, waaronder België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. Het Britse bedrijf, opgericht door Will Shu, telt 176.000 restaurant- en retailpartners, 7 miljoen actieve klanten en is sterk aanwezig in de steden. Het vult perfect de gebieden aan waar DoorDash nog niet aanwezig was.
De overname doet denken aan die van Wolt in 2022 voor 7 miljard euro. DoorDash wist het Finse bedrijf snel te integreren, met behoud van zijn identiteit en merk. De Amerikaanse groep paste toen zijn product- en operationele knowhow toe om de prestaties van het Europese platform te verbeteren, de innovatie te versnellen, de kwaliteit van de gebruikerservaring te verbeteren, de logistiek te versterken en lokale bedrijven actief te ondersteunen. Wolt heeft met de steun van DoorDash een snelle groei gekend, vooral geografisch, van 23 naar 28 landen in minder dan 3 jaar.
DoorDash is blijkbaar van plan om met Deliveroo eenzelfde strategie te volgen: vertrouwen op lokale teams, interne tools inzetten, de logistiek verfijnen en de gebruikerservaring optimaliseren, mét tegelijk een opwaardering van de dienstverlening aan de lokale partners. Deliveroo, dat in zijn negen landen al een eengemaakte technologische structuur heeft, zou in staat moeten zijn om snel de beste praktijken van de groep te integreren. Het lijkt er sterk op dat er ook schaalvoordelen komen. De doelstelling? De klantenbinding verbeteren, de bestelfrequentie verhogen en meer inkomsten genereren voor de partners ... en dus voor DoorDash, dat een percentage van de omzet van zijn partnerrestaurants ontvangt.
Het persbericht rond de overname zegt niet of Deliveroo als merk behouden blijft, zoals het geval was bij Wolt. Wat alvast illustreert dat DoorDash bij een overname niet per se zijn identiteit oplegt. In Duitsland heeft DoorDash zich zelfs teruggetrokken om plaats te maken voor Wolt. Ook Deliveroo heeft een sterke reputatie op zijn traditionele markten (met name in het Verenigd Koninkrijk), wat het wel aannemelijk maakt dat de lokale identiteit behouden blijft.
Door de troeven van de twee complementaire bedrijven te combineren, wil DoorDash een grootschalig multicategorieplatform uitbouwen dat zowel stedelijke centra als minder dichtbevolkte gebieden kan bestrijken. De groep wil blijven investeren om de groei te stimuleren, nieuwe toepassingen aan te boren (voedingsbezorging, detailhandel) en zijn model aantrekkelijker te maken voor de koeriers.
DoorDash en Deliveroo mogen dan geografisch nog zo complementair zijn … Een speler die in negen landen actief is operationeel integreren blijft toch een hele uitdaging. Het zal tijd kosten om de teams te coördineren en om het aanbod en de tools op elkaar af te stemmen en aan te passen aan de lokale omstandigheden. DoorDash rekent erop dat het zijn draaiboek snel kan overbrengen op Deliveroo, zoals het eerder deed met Wolt. Afwachten echter wat het wordt op het terrein.