top of page

Pasen in België: chocolade trotseert de inflatie en blijft onze feesten overheersen

Bijgewerkt op: 22 apr

© iStock
© iStock

Ondanks de veel duurdere chocolade houdt de paastraditie stand. De Belgische consument blijft zich ook bij spectaculair stijgende prijzen met dit favoriete lekkers verwennen. Een overzicht van de markt en de gastronomische innovaties voor dit voorjaar.


De markt blijft gezond, niettegenstaande de crisis 


Volgens de consumentenvereniging Test Aankoop is de prijs van pure chocolade in twee jaar tijd met maar liefst 50% gestegen. Meer specifiek is dit product 38% duurder dan een jaar geleden, 49% duurder dan twee jaar geleden en 70% duurder dan in januari 2022. De trend treft zowel de huismerken als de grote merken: een standaardverpakking van 400 g pure chocolade van Côte d'Or kost nu in de supermarkt 4,59 euro, bijna 1,50 euro meer dan vorig jaar.


Zullen de Belgen hierdoor met Pasen 2025 minder chocolade eten? Dat is lang niet zeker. Belgische consumenten zijn gewend om flinke hoeveelheden chocolade te kopen en te consumeren, vooral tijdens de paasperiode, zo blijkt uit cijfers van de voorbije jaren: de verkoop voor de paascampagne van 2023 bereikte 357 miljoen euro, een stijging van 15% ten opzichte van 2022. Hoewel de gekochte hoeveelheid licht daalde (- 2%), steeg de gemiddelde prijs per kilo tot 24,30 euro, een toename van 17% ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze veerkracht op de markt wordt verklaard door de diepe gehechtheid van de Belg aan de traditie, zelfs met deze inflatie.


En de vooruitzichten zouden kunnen verbeteren: in februari zijn de cacaoprijzen op de groothandelsmarkten aanzienlijk gedaald, waardoor de hoop is ontstaan dat de schapprijzen de komende maanden zullen dalen. Ondertussen blijven de Belgen met veel enthousiasme Pasen vieren, wat bewijst dat bepaalde tradities zelfs de sterkste economische druk kunnen weerstaan.


Lekkere innovaties om Pasen op een andere manier te vieren


Voor het seizoen 2025 wedijvert de Belgische restaurant- en voedingssector in creativiteit, om originele paaservaringen aan te bieden. Merken vertrouwen op beperkte edities, speciale producten en innovaties om consumenten aan te trekken. Squadra Cocina, bijvoorbeeld, organiseert op zondag 20 april, in samenwerking met Galler een ‘dolce vita’ eierenzoektocht in Italiaanse stijl. Op het programma staat een gratis chocoladejacht in het Tenboschpark of op het terras van de Villa Fiore, en een Italiaans 'menu di Pasqua' met truffellasagne, lamsgebraad en chocoladesoesjes.


Picard haalt ook alles uit de kast met een ei van pure chocolademousse, praliné en gekarameliseerde amandelen, kleine schaapjes in een jasje van knapperige popcorn en een paaskuikenlolly in melkchocolade. Het paaseigebak onderscheidt zich dan weer door zijn cacao met Rainforest Alliance-certificaat, een vleugje engagement voor liefhebbers van kwaliteitschocolade. Andere spelers op de markt grijpen de traditie aan voor een speelse ervaring, zoals Cup Pasta dat van 19 tot 21 april de lunchpauze omtovert in een lekkere schattenjacht. Onder bepaalde bekers zit een speciale sticker waarmee de gelukkige winnaars een maand lang gratis pasta kunnen krijgen.


Merken aarzelen niet om smaken en tradities te combineren. Prego pakt uit met een zoete lekkernij rechtstreeks uit Italië: de duif, een zachte, geurige paasbrioche, familie van de panettone en een symbool van vrede. Gordon verrast de bierliefhebber met Gordon Choco Squad, een lekker donker bier in beperkte oplage, met intense toetsen van chocolade, hazelnoot en amandel. De Ferme de Mont-Saint-Jean biedt op zondag 20 april in Waterloo een complete belevenis aan. De kinderen kunnen in de tuinen op zoek naar een van de 800 chocoladezakjes, en hun ouders naar een van de lokale bieren. Met haar animatieaanbod, paashaas en historische setting is de Ferme de ideale plek voor een origineel familie-uitje.


Pizza op het paasmenu? Met een spraakmakend ei dat naar knoflook ruikt


Wat als je paasei dit jaar … naar knoflook ruikt? Domino's Pizza heeft in het Verenigd Koninkrijk het lef om een chocolade-ei te lanceren, geïnspireerd op hun Garlic & Herb dipsaus! Een verrassende combinatie, op zijn zachtst gezegd, die opzien baarde aan de andere kant van het Kanaal. De fans moesten hun geluk beproeven op een speciale website, in de hoop tot de 1.000 gelukkigen te behoren die de hand konden leggen op zulk een ongewoon ei.


Helaas is dit ‘eggcentrieke’ ei in ons land niet verkrijgbaar!

bottom of page